our news

Ένας Σύντομος σχολιασμός “Με αφορμή το διήμερο του ΚΚΕ στην Φλώρινα”

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 1,364 other followers

Σύνθημα του ΚΚΕ στα Μακεδονικά στον Γράμμο

Στις αρχές Ιουλίου 2016 και συγκεκριμένα την Κυριακή 3 Ιουλίου, η ΚΝΕ και το ΚΚΕ βρέθηκαν στην Φλώρινα στα πλαίσια του πολιτικού διημέρου του κόμματος που διοργανώνεται κάθε χρόνο σε διαφορετική περιοχής της χώρας. Φέτος το διήμερο της οργάνωσης είχε ως κεντρικό θέμα τον ΔΣΕ (Δημοκρατικό Στρατό Ελλάδος) και τον πόλεμο του 1946 – 1949. Ο γενικός γραμματέας του κόμματος Δ Κουτσούμπας βρέθηκε και αυτός εκεί όπως και άλλα πρωτοκλασάτα στελέχη του κόμματος και απεύθυνε χαιρετισμό σχετικά με την μάχη της Φλώρινας από τον ΔΣΕ το 1948, μία από τις πιο αιματηρές που έδωσε ο ΔΣΕ κατά την διάρκεια του πολέμου [1]. Φυσικά  όπως περιμέναμε δεν έκανε ουδεμία αναφορά στους μακεδόνες μαχητές που πολεμούσαν στις τάξεις του ΔΣΕ, κάτι που κάθε άλλο παρά τυχαίο δεν είναι. Για την ιστορία, η μάχη αυτή στελεχώθηκε κατά πλειοψηφία από Μακεδόνες κ’ Μακεδόνισσες κομμουνιστές/τριες από τα χωρία και την ευρύτερη περιοχή της Φλώρινας που πολεμούσαν στις γραμμές του ΔΣΕ. Το ΚΚΕ όμως προτίμησε να μην πει κουβέντα για αυτούς μιλώντας γενικά και αόριστα για τους μαχητές του ΔΣΕ που έπεσαν στην μάχη.

Δεν είναι μια πρωτόγνωρη κατάσταση αυτή η στάση του ΚΚΕ. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι κάτω από την επίδραση του ελληνικού φασισμού και της δικής του

Συνθήματα στην Μακεδονική γλώσσα στο αρχηγείο του ΔΣΕ στις Πρέσπες

Συνθήματα στην Μακεδονική γλώσσα στο αρχηγείο του ΔΣΕ στις Πρέσπες

πολιτικής αφήγησης πραγματοποιήθηκε η 5η Ολομέλεια της Κ.Ε του κόμματος στις 15 Φλεβάρη του 1949. Μέχρι τότε θέση του ΚΚΕ ήταν η «πλέρια ισοτιμία στις μειονότητες που ζούσαν στην Ελλάδα», και πλήρη αυτοδιάθεση των Μακεδόνων. Αυτή η θέση άλλαξε το 1949 σε αυτήν την 5η Ολομέλεια για να μην τάχα κατηγορηθεί το ΚΚΕ για προδοτικό ρόλο από τους Έλληνες φασίστες. Στην πραγματικότητα όμως το ΚΚΕ συμμορφώθηκε και στις απαιτήσεις της κυρίαρχης εθνικής αφήγησης του ελληνικού καπιταλιστικού κράτους και των κυριάρχων πολιτικών δυνάμεων στο εσωτερικό του. Με άλλα λόγια δεν ήταν απλά μια στροφή του ΚΚΕ λόγω της δύσκολης θέσης που είχε πέσει την περίοδο εκείνη αλλά και μια στρατηγική πολιτική θέση για την κατόπιν πορεία του κόμματος.

Όπως καταγγέλλει στο Shades και μέλος της Μακεδονικής μειονότητας στην Φλώρινα σε ανάλογες φιέστες σχετικά με τον Εμφύλιο και ειδικά για τη “Μάχη της Φλώρινας” το “ΚΚΕ” στη Φλώρινα, αγόρασε αγροτεμάχιο-χωράφι απέναντι από το στρατιωτικό νεκροταφείο και έστησε μνημείο πάνω στα κόκαλα των Μακεδόνων μαχητών τιμώντας τους νεκρούς χωρίς καμία αναφορά σε αυτούς.

Μέχρι σήμερα και ειδικά μετά το νόμο του 1982 (Γεννηματά – Σκουλαρίκη) για τον επαναπατρισμό των πολιτικών προσφύγων του εμφυλίου όπου μόνο “Έλληνες το γένος” μπορούσαν να επιστρέψουν το “ΚΚΕ” εκτός από 1-2 επερωτήσεις μετά την υιοθέτηση του νόμου, για τα “μάτια του κόσμου” ουσιαστικά πούλησαν τη πολιτική τους ψυχή στο Διάβολο προσβάλλοντας την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, αφήνοντας ουσιαστικά τους Μακεδόνες συντρόφους συνεχώς και με σφραγίδα μέχρι να πεθάνουν στην εξορία.

Πολλοί κ’ πολλές στις γραμμές αυτού του κόμματος, αλλά και τον ευρύτερο κύκλο του αγνοούν την “Μακεδονική τραγωδία”, την συμμετοχή και εξαιρετική συμβολή των Μακεδόνων κομμουνιστών/τριών στον ένοπλο αγώνα εκείνης της περιόδου. Για κάτι τέτοιο ευθύνεται η κυρίαρχη πολιτική γραμμή του ΚΚΕ από τότε μέχρι και σήμερα, την ίδια που υπερασπίζεται και ο Κουτσούμπας. Αγνοεί αγωνίστριες όπως η Μίρκα Γκίκα [2], ή την ΝΟΦ (Λαϊκό Απελευθερωτικό Μέτωπο) την αυτόνομη οργάνωση των Μακεδόνων που έδωσαν την ζωή τους για την δημιουργία μια Βαλκανικής Σοσιαλιστικής Ομοσπονδίας [3]. Αγνοεί σε μεγάλο βαθμό και τις θέσεις του κόμματος πριν την Ολομέλεια για το Μακεδονικό ζήτημα. Η ιστορική λήθη όμως έχει και άλλα σύγχρονα υλικά αποτελέσματα. Ο αγώνας της λεγόμενης Μακεδονικής μειονότητας σήμερα, στις βόρειες περιοχές του ελλαδικού χώρου είναι σχετικά άγνωστος και δεν βρίσκει υποστήριξη από την λεγόμενη αριστερά. Ακόμα και όταν αυτή δέχεται την επίθεση του εγχώριου φασισμού και των πρωτοποριών του, π.χ την χρυσή αυγή και άλλων μορφωμάτων [4]. Μιλάμε πάντα για την ίδια αριστερά που αποκαλεί την Δημοκρατία της Μακεδονίας “Σκόπια” για να μην βρεθεί αντιμέτωπη με την κυρίαρχη εθνική αφήγηση.

Γιαυτό σήμερα επιλέγουμε να κάνουμε αυτήν την πρόχειρη δημοσίευση που και αν και δεν έχει όλα τα απαραίτητα στοιχεία μπορεί να αποτελέσει έναυσμα για παραπέρα μελέτη για το Μακεδονικό ζήτημα του/της κάθε αναγνώστη/τριας. Μεταξύ άλλων δημοσιεύουμε φωτογραφίες από συνθήματα του ΚΚΕ στα Μακεδονικά, την εισήγηση στο δεύτερο συνέδριο του ΝΟΦ [5], αλλά και μερικές άλλες αριθμημένες παραπομπές και σχολιασμούς. Στο μέλλον θα επανέρθουμε στο ζήτημα με ένα αναλυτικό αφιέρωμα στην Μακεδονική συμμετοχή στο κομμουνιστικό κίνημα εκείνης της περιόδου καθώς και σε άρθρα για ζητήματα που απασχολούν την Μακεδονική μειονότητα σήμερα.

Άλλο φωτογραφικό υλικό

This slideshow requires JavaScript.

Παραπομπές και σημειώσεις

[1] Δημοσίευμα του 902 από τις εκδηλώσεις στην Φλώρινα Ιούλιος 2016: http://www.902.gr/eidisi/neolaia-paideia/101864/i-omilia-toy-grammatea-toy-ks-tis-kne-n-ampatieloy-sti-sygkentrosi-sti

[2]  Η Μίρκα έγινε το σύμβολο της μακεδονικής αντίστασης της δεκαετίας του ΄40 και στο όνομά της τιμώνται όλες οι Μακεδόνισες και όλοι οι Μακεδόνες αντιστασιακοί. Γεννήθηκε το 1916 στο χωριό Ρουσίλοβο (Ξανθόγεια) της περιοχής Βοδενών. Πήρε τη βασική της εκπαίδευση στην Κατράνιτσα (Πύργοι) και το Βόντεν, και στη συνέχεια φοίτησε στη σχολή νηπιαγωγών Καστοριάς. Πριν από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο εργάστηκε σαν δασκάλα στα χωριά Κουτούγερι (Καισαριανά) και Βολκογιάνεβο (Λύκοι) Πέλλας. Η φασιστική Κατοχή δεν την άφησε ασυγκίνητη και αδιάφορη. Τα δημοκρατικά της φρονήματα γρήγορα την οδήγησαν στους κόλπους του εθνικοαπελευθερωτικού κινήματος του Ε.Α.Μ. Την άνοιξη του 1943 έγινε μέλος της νεολαιίστικης οργάνωσης ΕΠΟΝ και με τη δράση της στην περιοχή Βοδενών – Οστρόβου, σύντομα αναδείχθηκε σε καθοδηγητικό στέλεχος της αντίστασης. Διαβάστε αναλυτικά εδώ: https://grassrootreuter.wordpress.com/2014/07/26/mirka/

[3] Βασική θέση του κομμουνιστικού κινήματος εκείνης της εποχής ήταν η δημιουργία μιας ανεξάρτητης σοσιαλιστικής Ομοσπονδίας των Βαλκανίων όπου “Ο μακεδονικός λαός θα αποκτήσει μια ανεξάρτητη, κρατικά ενιαία και ισότιμη θέση στην οικογένεια των λεύτερων λαϊκοδημοκρατικών λαών στα Βαλκάνια” 

[4] Οι φασίστες της χρυσής αυγής ανενόχλητοι έχουν κάνει αρκετές παρελάσεις στην Φλώρινα αλλά και αποκλεισμούς στο τελωνείο των Ευζώνων στα σύνορα με την Δημοκρατία της Μακεδονίας. Μία από αυτές ήταν και στις 21 Ιουλίου του 2013. 

[5] ΝΟΦ (Λαϊκό Απελευθερωτικό Μέτωπο) ήταν η οργάνωση των Μακεδόνων την περίοδο εκείνη. Δημοσιεύουμε την εισήγηση στο δεύτερο συνέδριο της οργάνωσης που συνέπεσε χρονικά με αυτήν της 5ης Ολομέλειας. Κατεβάστε το αρχείο εδώ: makd_nof_text.  

“Το δεύτερο συνέδριο του ΝΟΦ θα είναι συνέδριο διακήρυξης των νέων προγραμματικών αρχών του ΝΟΦ. Αρχών που είναι ο προαιώνιος πόθος του λαού μας. Θα διακηρύξει την ένωση της Μακεδονίας σε ένα ενιαίο, ανεξάρτητο, ισότιμο μακεδονικό κράτος μέσα στη λαϊκοδημοκρατική ομοσπονδία των βαλκανικών λαών, που είναι η δικαίωση των πολύχρονων αιματηρών αγώνων του”. Το ΚΚΕ παρέμβηκε αμέσως και η θέση αυτή του ΝΟΦ αποσύρθηκε και αντικαταστάθηκε από τη θέση που είχε πάρει για το Μακεδονικό η 5η Ολομέλεια του Κόμματος. Για να μπορέσει μάλιστα να έχει τον έλεγχο της κατάστασης μέσα στο ΝΟΦ, το ΚΚΕ συνένωσε τους Σλαβομακεδόνες κομμουνιστές και δημιούργησε στις 27 Μάρτη του 1949 την Κομμουνιστική Οργάνωση της Μακεδονίας του Αιγαίου (ΚΟΕΜ), η οποία οργανωτικά – πολιτικά και ιδεολογικά υπαγόταν στο ΚΚΕ. – Απόσπασμα άρθρου του Ριζοσπάστη Παρασκευή 17 Γενάρη 1997

 

 

Advertisements

1 Comment on Ένας Σύντομος σχολιασμός “Με αφορμή το διήμερο του ΚΚΕ στην Φλώρινα”

  1. ΚΚΕ : ελληνοεθνικιστικό , αντιμακεδονικό κατασκεύασμα

    μέγιστη προσβολή για τους μακεδόνες και τις μακεδόνισσες μαχήτριες, οι οποίοι κατά δήλωση ηγετικών στελεχών του ΚΚΕ , αποτελούσαν το 85% του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδος.

    με τεράστιες θυσίες, με θανάτους και με εξορίες, εντός και εκτός ελλάδος.

    70 χρόνια μετά η ελλάδα , παραμένει το ΜΟΝΑΔΙΚΟ κράτος σε όλη την ευρώπη, που έχει πολιτικούς προσφύγες..και μάλιστα ΠΑΙΔΙΑ..

    ΝΤΡΟΠΗ στην Ελλάδα . ντροπή στην διεθνή κοινότητα , κυρίως ευρωπαική που το επιτρέπει.

    Like

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Φάκελος Λακωνική Ιστορία #12 » Η Μάχη στη Τρύπη και την Αναβρυτή.» | αυτόνομη πρωτοβουλία ενάντια στη λήθη
  2. «Ενάντια στη Λήθη #11» Η Μάχη στη Τρύπη και την Αναβρυτή. – Shades magazine

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: