our news

Αφιέρωμα: «Χρονικά Αντισημιτισμού #01» Οι εμπρησμοί της Συναγωγής Etz Hayyim στα Χανιά

Γράφει ο Benjamin Conti

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 1,137 other followers

πηγή φωτογραφίας: https://abravanel.wordpress.com/

Υπάρχει στην Ελλάδα ρατσισμός ή αντισημιτισμός; Με αφορμή τους απανωτούς εμπρησμούς της συναγωγής των Χανίων, θα έπρεπε να έχει ξεσπάσει τουλάχιστον δημόσια συζήτηση. Τίποτε τέτοιο δεν έγινε. Η κοινωνία δέχθηκε με ανακούφιση ότι για τον εμπρησμό συνελήφθησαν «τέσσερις ξένοι κι ένας Ελληνας». Είναι πάντα βολικό να φταίει κάποιος άλλος… Νίκος Χαννάν Σταυρουλάκης Ελευθεροτυπία 21 Φλεβάρη 2010 [1]

Εγκαινιάζουμε σήμερα μια νέα στήλη στην ηλεκτρονική περιοδική έκδοση Shades με τίτλο «Χρονικά Αντισημιτισμού». Η ιδέα για αυτήν την στήλη καρποφόρησε ύστερα από αρκετές συζητήσεις και προβληματισμούς εντός της ομάδας του Shades σχετικά με τον αντισημιτισμό στην Ελλάδα, αλλά και ύστερα από την αμηχανία που μας προκάλεσαν συζητήσεις με αρκετό κόσμο που τοποθετεί την ύπαρξη του εντός του ανταγωνιστικού κινήματος, ο οποίος εκφράζει λίγο πολύ την θέση ότι ο αντισημιτισμός στην Ελλάδα δεν αποτελεί μεγάλο πρόβλημα, αντίθετως είναι σε φθίνουσα πορεία. Αυτός είναι και ο λόγος που αποφασίσαμε να ξεκινήσουμε μια ιστορική καταγραφή αντισημιτικών περιστατικών όχι απαραίτητα ταξινομημένων σε χρονολογική σειρά. Στόχος μας επίσης είναι να αναδείξουμε την αντισημιτική βία εντός των συνόρων του ελληνικού καπιταλιστικού κράτους και να οπλίσουμε τα επιχειρήματα των κομμουνιστών/τριών που θεωρούν ότι ο αγώνας ενάντια στην καπιταλιστική κυριαρχία δεν είναι δυνατόν να υπάρξει ανεξάρτητα από τον αγώνα ενάντια στον αντισημιτισμό.

Ξεκινάμε την στήλη «Χρονικά Αντισημιτισμού» με την εξιστόρηση των γεγονότων από τους δύο διαδοχικούς εμπρησμούς της Συναγωγής Etz Hayyim στα Χανιά τον Γενάρη του 2010. Το γεγονός των εμπρησμών δεν απασχόλησε ιδιαίτερα τους ευρύτερους κύκλους της αριστεράς και όταν αυτό έγινε με κάποιο τρόπο, ό λόγος ήταν για να εκφράσουν τον απροκάλυπτο αντισημιτισμό και συνομωσιολογία τους, συγκλίνοντας με τα επιχειρήματα της χρυσής αυγής. Το κορυφαίο παράδειγμα ήταν άρθρο του Γ. Δελαστίκ στην εφημερίδα Εθνος στις 25 Γενάρη του 2010 με τίτλο «το φιάσκο του αντισημιτισμού» [2] που υποστήριξε ότι οι εμπρησμοί ήταν δουλειά «σκοτεινών κύκλων», των μυστικών υπηρεσιών και φυσικά των ίδιων των Εβραίων. Ο κ. Δελαστίκ εκτός από αρθρογράφος του Έθνους είναι ο αρχισυντάκτης της εφημερίδας του ΝΑΡ και στέλεχος της οργάνωσης αυτής, από τις εποχές της διάσπασης του ΚΚΕ το 1990 και ύστερα. Τα επιχειρήματα του Δελαστίκ είχαν ιδιαίτερη αποδοχή από πολιτικούς χώρους αρκετά ετερόκλητους, μεταξύ αυτών και της χρυσής αυγής.

Το χρονικό των εμπρησμών στην Συναγωγή Etz Hayyim.

Το κτίριο της Εβραϊκής Συναγωγής στα Χανιά βρίσκεται μέσα στα πανέμορφα σοκάκια στην παλιά πόλη των Χανίων. Είχα την τύχη να το επισκεφτώ λίγα χρόνια μετά τους εμπρησμούς και να συνομιλήσω με τους υπεύθυνους ανθρώπους για την σημερινή λειτουργία της συναγωγής.

Η πρώτη επίθεση στην Συναγωγή Etz Hayyim έγινε στις 1:15 μετά τα μεσάνυχτα της 5ης Ιανουαρίου του 2010. Οι δράστες μπήκαν στον προαύλιο χώρο της Συναγωγής και έβαλαν φωτιά σε εξωτερική ξύλινη σκάλα, με αποτέλεσμα να καεί η σκάλα και μέρος από τα βιβλία της βιβλιοθήκης της Συναγωγής. Η Πυροσβεστική βρήκε στο σημείο, εύφλεκτο υλικό και αυτοσχέδιο φιτίλι.

πηγή φωτογραφίας: https://abravanel.files.wordpress.com/2010/01/dsc00129.jpg

πηγή φωτογραφίας: https://abravanel.wordpress.com

Η δεύτερη επίθεση εκδηλώθηκε, στις 4 τα ξημερώματα της 16ης Ιανουαρίου του 2010, δηλαδή λίγες μέρες μετά από τον πρώτο εμπρησμό. Από τις φλόγες κάηκε σημαντικό μέρος του αρχείου της Συναγωγής, ψηφιακοί δίσκοι, τέσσερις ηλεκτρονικοί υπολογιστές, κασέτες με εβραϊκή μουσική και βιβλία. Εκτιμάται ότι και από τις δύο επιθέσεις καταστράφηκαν συνολικά 2.500 τίτλοι βιβλίων. Μετά τις δύο αυτές επιθέσεις όσα αντικείμενα διεσώθησαν μεταφέρθηκαν αλλού και η κατεστραμμένη Συναγωγή έκλεισε μέχρι την ανακαίνιση της λίγο καιρό αργότερα. Οι εμπρηστικές επιθέσεις στην Συναγωγή είχαν έναν ιδιαίτερο συμβολικό χαρακτήρα. Η Συναγωγή των Χανίων είναι το μοναδικό ίχνος εβραϊκής παρουσίας στην Κρήτη μετά από 2.400 χρόνια εβραϊκής ζωής σ’ αυτό το νησί. Το 1999 ολοκληρώθηκε η αναστήλωσή της και άρχισε να λειτουργεί ως επισκέψιμο μνημείο πολιτισμού, κόσμημα αρχαιολογικό, αρχιτεκτονικό και συγχρόνως τόπος μνήμης για τους 265 Εβραίους των Χανίων που εκτοπίστηκαν από τους ναζί με πλοίο που βυθίστηκε. Η Συναγωγή αυτή, σε μια πόλη δίχως κοινότητα, μιλούσε για το παρελθόν και αποτελούσε έναν ανοιχτό χώρο συνεύρεσης επισκεπτών και ερευνητών με την πλούσια βιβλιοθήκη και το αρχείο της [3].

Οι δράστες και η δικαιοσύνη του ελληνικού καπιταλιστικού κράτους

Αφορμή για τα αντισημιτικά δημοσιεύματα και την συνομωσιολογία μετά τους εμπρησμούς, που γράψαμε και αρχικά στο κείμενο (Βλέπε δημοσίευση του Δελαστίκ

Από τον εμπρησμό πηγή φωτογραφίας: https://abravanel.wordpress.com/2010/01/

Από τον εμπρησμό πηγή φωτογραφίας: https://abravanel.wordpress.com/2010/01/

στο Έθνος, χρυσή αυγή κοκ) στάθηκε η τακτική του ελληνικού κράτους και του συστήματος δικαιοσύνης του.

Αρχικά είχαμε και δράστες και κατηγορίες. Για τον πρώτο εμπρησμό, κατηγορήθηκαν δύο υπήκοοι των Ηνωμένων Πολιτειών, ενώ στην υπόθεση είχαν εμπλακεί και τρεις άλλοι που είχαν συλληφθεί από τις αστυνομικές αρχές, ένας Έλληνας υπήκοος 24 χρόνων καταγόμενος από το Ηράκλειο, ένας 33χρονος από τη Μεγάλη Βρετανία και ένας 23χρονος επίσης από τη Μεγάλη Βρετανία.

Ο ένας από τους συλληφθέντες, ο υπήκοος Μεγάλης Βρετανίας, 33 ετών, είναι σύμφωνα με τα στοιχεία της τότε προανάκρισης, ο δράστης και του δευτέρου εμπρησμού. Ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής της αστυνομίας Κρήτης, στις δηλώσεις του σχετικά με τον δεύτερο εμπρησμό της 16ης Ιανουαρίου 2010, είχε πει ότι υποδείχθηκε ως δράστης, από τον Έλληνα που συνελήφθη, ο 33χρονος. Ωστόσο, όπως ανέφερε ο αστυνομικός διευθυντής, ο Βρετανός δεν αποδέχθηκε την κατηγορία, αν και, όπως είπε στους αστυνομικούς, τρέφει αρνητικά αισθήματα για τη Συναγωγή.

Για συμμετοχή στον δεύτερο εμπρησμό κατηγορήθηκαν και ο 24χρονος Έλληνας και ο άλλος 23χρονος Βρετανός, οι οποίοι είχαν την ευθύνη επιτήρησης των γύρω χώρων από την Συναγωγή. Όπως έγινε γνωστό, οι τρεις συλληφθέντες, παρουσία και εισαγγελέα, οδηγήθηκαν στο κτίριο της Συναγωγής όπου και έγινε αναπαράσταση.

Σύμφωνα πάντα με την Υποδιεύθυνση Ασφαλείας Χανίων ο δράστης, ο οποίος εισήλθε, στις 5 Γενάρη 2010, στον προαύλιο χώρο της Εβραϊκής Συναγωγής και προκάλεσε πυρκαγιά είναι ο ένας Αμερικανός, ενώ ο ένας εκ των δύο Βρετανών είναι αυτός που, στις 16 Γενάρη 2010, εισήλθε από διπλανό κατάστημα, το οποίο δε λειτουργούσε, στο χώρο της Συναγωγής και αφού παραβίασε μια πόρτα μπήκε στο κτίριο και έβαλε φωτιά. Την ίδια στιγμή, οι υπόλοιποι δράστες επιτηρούσαν το χώρο.

Ωστόσο λίγο αργότερα η ιστορία ξεχάστηκε και οι διώξεις σταμάτησαν. Βέβαια το γεγονός της παύσης των διώξεων δεν πρέπει να προκαλεί έκπληξη σε κανένα αντιφασίστα/τρια, σε κανέναν κομμουνιστή/τρια σε αυτήν την χώρα. Αποτελεί ένα παράδειγμα μέσα σε όλα τα υπόλοιπα για το πως λειτουργεί η «δικαιοσύνη» στο ελληνικό καπιταλιστικό κράτος, ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με φασίστες και φασιστικές εγκληματικές ενέργειες. Στο απόσπασμα του βουλεύματος (364/2010) του Συμβουλίου Πλημμελειοδικών (6 Αυγούστου 2010) που δημοσίευσαν η εφημερίδα “Χανιώτικα Νέα” [4] δεν δικαιολογείται επαρκώς η απαλλαγή των συλληφθέντων για τον καταστρεπτικότατο εμπρησμό της Συναγωγής. Έτσι σταμάτησε κάθε δίωξη.

Στην Ελλάδα που δεν υπάρχει αντισημιτισμός, ένα χρόνο πριν τον εμπρησμό της συναγωγής Χανίων, ένας από τους πλέον πολυσυζητημένους θεωρητικούς του ναζισμού, αθωωνόταν για τον αντισημιτικό λίβελο «οι Εβραίοι όλη η Αλήθεια» [5]. Ο λόγος για ποιον άλλον, από τον Κ. Πλεύρη που αθωώθηκε πανηγυρικά από τα δικαστήρια το 2009 [6], για να περάσει τότε και στην αντεπίθεση στέλνοντας αντιφασίστες/τριες και Ισραηλιτική Κοινότητα σε νέα δίκη. Δηλαδή από κατηγορούμενος, έγινε κατήγορος. Αυτά για όσους/ες ακόμα πιστεύουν ότι μπορεί να υπάρξει κάποιου είδους «δικαιοσύνη» μέσα στην αστική δημοκρατία, όπου τους αφιερώνουμε και αυτήν την δημοσίευση.

Παραπομπές:

[1] Συνέντευξη του Νίκου Χαννάν Σταυρουλάκη στην Ελευθεροτυπία: http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=133869

[2] Άρθρο του Δελαστίκ στην εφημερίδα Έθνος: http://www.ethnos.gr/giorgos_delastik/arthro/to_fiasko_tou_antisimitismou-9758884/

[3] Από την Ανακοίνωση/ψήφισμα του Πανεπιστημίου Αθηνών https://nobudget.wordpress.com/2010/01/21/%CF%88%CE%AE%CF%86%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B1-%CE%B3%CE%B9%CE%B1-%CF%84%CE%B7-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE%AE-%CF%87%CE%B1%CE%BD%CE%AF%CF%89%CE%BD-%CE%B9%CE%B1%CE%BD-2010/

[4] Για το σχετικό άρθρο της εφημερίδας «Χανιώτικα Νέα» δες εδώ: https://enantiastonantisimitismo.wordpress.com/2010/08/18/pausi-ton-dioxeon-synagogi-hania/

[5] Διαβάστε συνέντευξη που έδωσε η Αντιναζιστική Πρωτοβουλία για την δίκη Πλεύρη εδώ: https://theshadesmag.wordpress.com/2016/06/01/sinedeuksiantinazistikiprotovoulia/

[6] Δημοσίευση του Βήματος για την αθώωση του Πλεύρη: http://www.tovima.gr/society/article/?aid=261312

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: