our news

Οι 10 πιο διαβασμένες αναρτήσεις του Shades για το 2016

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 1,196 other followers

Το έργο είναι του Βασίλι Καντίνσκι 1866 - 1944

Το Shades έκλεισε κάτι παραπάνω από ένα χρόνο ζωής από την μέρα που αναρτήσαμε την πρώτη δημοσίευση του στα τέλη του Οκτώβρη του 2015. Έτσι σήμερα πέρα από το γεγονός ότι νιώθουμε περήφανοι/ες για την πορεία της προσπάθειας μας, όπως και ικανοποιημένοι/ες από τη ζύμωση και τις συζητήσεις που προκάλεσαν οι δημοσιεύσεις μας, θα θέλαμε να παρουσιάσουμε και τις 10 πιο διαβασμένες αναρτήσεις μας μέσα στο 2016.

Η περιοδική έκδοση του Shades παραμένει στην πρώτη γραμμή για την ανασυγκρότηση του κομμουνιστικού κινήματος, κόντρα στον πολιτικό και κινηματικό βάλτο που βρισκόμαστε σήμερα. Παραμένει μια απόπειρα ιστορικής, θεωρητικής καταγραφής πάντα πέρα από τις επίσημες ιστορικές αφηγήσεις του ελληνικού καπιταλισμού και την κυρίαρχη ιδεολογία. Έτσι αν μπορεί κάποιος/α να συνοψίσει την πορεία της σελίδας μέσα αυτό το διάστημα, θα δει ότι η σχέση Θεωρία/Ιστορική Καταγραφή/Σχολιασμός της ελληνικής πραγματικότητας ήταν οι κύριες προτεραιότητες για μας μέσα σε αυτόν τον χρόνο. Θέλουμε να ευχαριστήσουμε όσες/ους μας παρακολουθούν αυτό το διάστημα. Θεωρούμε αυτονόητο ότι όποια/ος μας παρακολουθεί με ενδιαφέρον και θέλει να έρθει σε πιο στενή επαφή μαζί μας να μην διστάσει να το κάνει. Κανείς δεν περισσεύει. Για μας το επόμενο διάστημα θα είναι καθοριστικό και μια από τις κύριες δραστηριότητες μας θα είναι η ανασύνταξη των δυνάμεων του κομμουνιστικού κινήματος και μέσα από αυτές και τις δικές μας.

1. 23 Σεπτέμβρη 1821 “Η κατάληψη της Τριπολιτσάς” Στην Τριπολιτσά, αποκαλύφθηκε το χειρότερο πρόσωπο της καθυστερημένης αστικής επανάστασης στην Ελλάδα. Έδειξε από την αρχή για το πως θα κατασκευαστεί η ελληνική εθνική ταυτότητα, μέσα δηλαδή από ποτάμια αίματος, φρικαλεότητες και μια γενοκτονία, αυτήν της Τριπολιτσάς.

2. Ναρκισσισμός, Υστερισμός, αξιακή μορφή και ανθρωπομορφοποίηση του Κεφαλαίου, δεκατρείς σημειώσεις Οι άνθρωποι του αστικού πολιτισμού – καθότι μη κοινωνικοί στην αμεσότητα και στην καθημερινότητά τους – “κοινωνικοποιούνται αντικοινωνικά” και ex post facto εν μέσω γενικευμένης αφαίρεσης, εξίσωσης και ανταγωνιστικής ατομικοποίησης αντιμετωπίζοντας ο ένας τον άλλο όχι σαν συγκεκριμένα, διαφορετικά και ιδιαίτερα κοινωνικά άτομα αλλά σαν να “ενσαρκώνουν” και να “προσωποποιούν” αφηρημένες οικονομικές κατηγορίες. Οι άνθρωποι ως υποκειμενοποιημένες ανταλλακτικές αξίες και ως αντικείμενα-για-το-κεφάλαιο κοιτάζονται αλλά δεν βλέπονται πραγματικά γιατί αυτό που μπολιάζεται στην αντίληψή τους είναι ένα (ταυτο)λογικό μέσο αξιοποίησης του εαυτού τους μέσω της αφηρημένης δραστηριότητας-για-χρήμα.

3. Ελληνικός Καπιταλισμός: το Αουσβιτς ως διασκέδαση Σχεδόν 72 χρόνια μετά, ο αγώνας της μνήμης ενάντια στην λήθη και τον Αναθεωρητισμό της Ιστορίας, συνεχίζεται. Σχεδόν 72 χρόνια μετά, κάποιοι φαεινοί εγκέφαλοι της εταιρίας Rubicon, εταιρία που δραστηριοποιείται στον χώρο της μαζικής διασκέδασης προσφέροντας Δωμάτια Απόδρασης, με έδρα το Γαλάτσι Αττικής, σκέφτηκαν και υλοποίησαν το δωμάτιο Auschwitz ! Σύμφωνα με τον συντάκτη της υπόθεσης του παιχνιδιού και τους ιθύνοντες αυτού του αποτρόπαιου επιχειρηματικού project:

4. Αντισημιτισμός, Ρατσισμός, Κράτος-Έθνος και αξιακή μορφή, εννέα σημειώσεις Σε αυτή τη “φάση” της Ανθρωπομορφοποίησης του Κεφαλαίου, δηλαδή της ολοκληρωτικής υπαγωγής της κοινωνικής ζωής στις πρακτικές και νοητικές κατηγορίες του κεφαλαίου[3], η διαφοροποίηση μεταξύ “καπιταλιστή και εργάτη” ως αστικών υποκειμένων (σ.σ. το εργατικό υποκείμενο που “δουλεύει/παράγει/καταναλώνει εμπορεύματα βγάζοντας/κερδίζοντας/ξοδεύοντας χρήματα” είναι ένα αστικό υποκείμενο) είναι απλά και μόνο νομικής/δικαιϊκής μορφής, δηλαδή διαφοροποιούνται και αντιδικούν “αέναα” ως προς τη σχέση με το Κράτος-Έθνος που πιστοποιεί τον “τίτλο ιδιοκτησίας” καθώς ο πρώτος κατέχει “μέσα παραγωγής” – ή οτιδήποτε άλλο νομικά “ισοδύναμο” – που αγοράζει το εμπόρευμα “εργασιακή δύναμη” και συσσωρεύει κεφάλαιο και ο δεύτερος είναι κάτοχος/πωλητής/ιδιοκτήτης αυτού του εμπορεύματος το οποίο και πουλά για να “αυτο-αξιοποιηθεί”

5. Το ολοκαύτωμα των Ρομά και των Εβραίων της Ρουμανίας (1941). Ο ρόλος της Ορθόδοξης Εκκλησίας Μέχρι το 2005 το ολοκαύτωμα σε βάρος των Ρομά και των Εβραίων που συνέβη στη Ρουμανία ήταν επισήμως άγνωστο για τη χώρα αυτή. Τη χρονιά αυτή μπήκε στα σχολικά βιβλία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όχι όμως και στα πανεπιστήμια ως χωριστό μάθημα που θα προσέφερε βαθιά γνώση του θέματος. Η Ρουμανία δεν μπορεί να απαλλαγεί γενναία και έντιμα, και να εξιλεωθεί αυτοκριτικά, από τα βδελυρά ιστορικά φαντάσματα της.

6. Ισλαμοφοβία και Ισλαμοφασισμός ”για μια κριτική της κοινότητας των Πολιτών και των Πιστών” Πρόθεση αυτού εδώ του σημειώματος είναι να προσδιορίσει το λεγόμενο πολιτικό Ισλάμ σε όλες του τις εκφάνσεις όχι ως απροϋπόθετο θρησκευτικό φαινόμενο (Causa Sui) αλλά ως μια πολύμορφη πολιτική μορφή που νοηματοδοτεί, δομεί και οργανώνει κυριαρχικές κοινωνικές σχέσεις ως αναπόσπαστη όψη και πλευρά του “πολιτισμού της αξίας”. Αυτή η ιδιότητα του Ισλάμ δεν απορρέει μεταφυσικά από το δόγμα του Κορανιού αλλά από τις συγκεκριμένες κοινωνικο-ιστορικές προϋποθέσεις αυτού του ενιαίου μέσα στη διαφορά του “πολιτισμού”

7. Ανθρωπολογία της αξίας, ορμή του θανάτου και ποιητική λειτουργία – δεκατέσσερις σημειώσεις ίποτε απολύτως δεν είναι “κομμάτι της λογικής του κεφαλαίου”. Το κοινωνικό ζήτημα και η λύση του δεν έχει τίποτε να κάνει με το αν “όλα τελικά είναι κομμάτια της λογικής του κεφαλαίου ή όχι”. Μια τέτοια θεματοποίηση του ζητήματος είναι αναγωγιστική και δυϊστική γιατί πολύ απλά προϋποθέτει το “κεφάλαιο” όπως αυτό φαίνεται στην ψευδή αμεσότητά του (Falsa Immediatezza): ως μια λίγο-πολύ εμπράγματη εξωτερικότητα που σε δεύτερο-μόνο-χρόνο καθορίζει τις “κοινωνικές κατηγορίες”, δηλαδή τις συγκεκριμένες μορφές της πρακτικής και της νόησης των ανθρώπων ως κοινωνικών όντων

8. Η διαλεκτική Κυρίου και Υποτελή, η Κριτική Θεωρία, ο Χρόνος και η αφηρημένη Εργασία, δέκα σημειώσεις Φαινομενολογικά μιλώντας, ο διαχωρισμός μεταξύ Κυρίου και Υποτελή, τόσο ως συγκεκριμένη αναλυτική κατηγορία της κριτικής θεωρίας όσο και ως συγκεκριμένη κοινωνική πραγματικότητα είναι ιστορικός και μεταβαλλόμενος. Τι σημαίνει όμως αυτό; Σημαίνει πως δεν προϋπάρχει ο Κύριος του Υποτελή και ούτε απλώς και μόνο οι δυο αυτές κοινωνικο-ιστορικές κατηγορίες διαμορφώνονται μέσα σε μια αδιάφορη σχέση αμοιβαίας εξωτερικότητας. Καμιά σχέση κυριαρχίας, εκμετάλλευσης, υποταγής δεν μπορεί να αναπαραχθεί στον ιστορικό κοινωνικό χρόνο και τόπο χωρίς την εσωτερίκευσή της από τον Υποτελή, χωρίς τη μετατροπή της σε καθημερινή “κοινή λογική”, χωρίς την Ιδεώδη ανύψωσή της σε “μοναδικό” τρόπο ύπαρξης της κοινωνικής ζωής.

9. 9 Νοέμβρη 1938 “Η νύχτα των Κρυστάλλων” Η νύχτα εκείνη αποτέλεσε την απαρχή των συστηματικών ενεργειών εξολόθρευσης των Εβραίων σε όλη την Ευρώπη, γνωστής ως «Ολοκαύτωμα» ή «Σοα». Μετά την ήττα του κομμουνιστικού κινήματος στην Γερμανία και την κατάληψη της εξουσίας από το ναζιστικό κόμμα στις εκλογές τον Ιανουάριο του 1933, εισήχθησαν αντισημιτικές πολιτικές υπό το καθεστώς του Χίτλερ. Στην Γερμανία ζούσαν περίπου 500.000 Εβραίοι οι οποίοι μετατράπηκαν από το καθεστώς σε αποδιοπομπαίους τράγους για όλα τα δεινά που αντιμετώπιζε η Γερμανία˙ την ήττα στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, της άρχισαν να κατηγορούνται ως οι υπαίτιοι για την ήττα στον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο, τον υπερπληθωρισμό (1921-1923) και την Μεγάλη Ύφεση του ’30. Έτσι, στις αρχές του 1933, η γερμανική κυβέρνηση, έθεσε σε ισχύ μία σειρά αντισημιτικών νόμων σαν αυτόν που απέκλειε τους Εβραίους από τις δημοσιές υπηρεσίες.

10. Walter Benjamin “η τεχνική του συγγραφέα” εκπομπή “Υστερόγραφο” Τρίτο Πρόγραμμα Πριν λίγο καιρό δημοσιεύτηκαν στο διαδίκτυο οι 13 θέσεις του Βάλτερ Μπένγιαμιν με τίτλο “η τεχνική του συγγραφέα” που στα ελληνικά κυκλοφορεί στο βιβλίο του “Μονόδρομος” σε μετάφραση της Νέλλης Ανδρικοπούλου και εκδόσεις Άγρα. Το άρθρο αυτό μας έκανε να θυμηθούμε και να μελετήσουμε ξανά τον μεγάλο αυτόν στοχαστή του 20ου αιώνα. Βρήκαμε επίσης και ένα ηχητικό ντοκουμέντο που κυκλοφορεί με τις 13 θέσεις για την τεχνική του συγγραφέα από την ραδιοφωνική εκπομπή “Υστερόγραφο” που παρουσιάζει ο Θάνος Σταθόπουλος, στο πλέον αγαπημένο μας Τρίτο Πρόγραμμα του κρατικού ραδιοφώνου.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: