our news

Σημείωση για την Πατριαρχία, το κοινωνικό Φύλο και τη μορφή της Αξίας

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 1,636 other followers

Γράφει ο Lucifugo a diavolo in corpo

1)

Η πατριαρχία ως -εσωτερικευμένη- κοινωνική σχέση καθυπόταξης της γυναίκας στην κυριαρχία του ανδρός δεν είναι μια διϊστορική μορφή εξουσίας. Στις αστικές κοινωνίες αποκτά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τροποποιώντας και υπερβαίνοντας τη μορφή που κληρονομεί από τις προγενέστερες μορφές κοινωνικής κυριαρχίας.

2)

Η συγκεκριμένη μορφή καπιταλιστικής πατριαρχίας είναι η σχιζοειδής μορφή του κοινωνικού φύλου με αυστηρά παγιωμένες νόρμες κανονικότητας περί αρρενωπότητας και θηλυκότητας (Roswitha Scholtz). Η πρώτη αντιπροσωπεύεται με την “ορθολογική λογική” του (λευκού δυτικού) άνδρα που “στερείται (συν)αισθήματος” για να βγαίνει αλώβητος και νικητής στην αρένα του ανταγωνισμού και η δεύτερη με το “ανορθολογικό (συν)αίσθημα” της γυναίκας για να “δείχνει στοργή” στον συντετριμμένο από τον ανταγωνισμό άνδρα μεγαλώνοντας-με-αγάπη τα παιδιά-στο-σπίτι εγκλωβισμένη στους οικογενειακούς τοίχους.

3)

Η πατριαρχία στον καπιταλισμό δεν είναι μια επιβίωση του “μακρινού αρχαϊκού παρελθόντος” που μπορούμε να απαλλαγούμε από αυτήν με περισσότερη Δημοκρατία, Ισότητα, Ελευθερία. Ας δούμε λίγο αναλυτικότερα το γιατί. Οι προαναφερθείσες και πασίγνωστες αρχές του Διαφωτισμού, ως αστικές “μορφές του Πνεύματος και της Αντίληψης” (Hegel) αποκρυσταλλώνουν σε ιδεώδη μορφή την “ίση” υποκειμενοποίηση του ατόμου ως αξιακού υποκειμένου, με άλλους όρους, ως ιδιοκτήτη εμπορευμάτων “ελεύθερου” να έχει πρόσβαση στην αγορά και πώλησή τους (Marx).

4)

Αυτή η διαδικασία της υποκειμενοποίησης-για-το-κεφάλαιο (Robert Kurz) είναι ταυτόχρονα μια διαδικασία “αντικειμενικής αφαιρετικοποίησης” του ατόμου που δρα σε δύο αλληλεπιδρώντα επίπεδα παράγοντας τη σχιζοειδία του κοινωνικού φύλου ως αναγκαίο όρο της συσσώρευσης του κεφαλαίου (conditio sine qua non).

Ι) Το πρώτο επίπεδο είναι η παραγωγική σφαίρα του “δημόσιου ανταγωνισμού” που κυριαρχεί η αρρενωπότητα και η σκληρότητα, η αυτοπειθαρχία στην αφηρημένη εργασία-για-χρήμα που υποστέλλει και καταπιέζει τα αισθήματα και την αισθαντικότητα, τη στοργή και την τρυφερότητα ως “ανορθολογικά” καθόσον “μη παραγωγικά” για τη συσσώρευση του κεφαλαίου.

ΙΙ) Το δεύτερο επίπεδο είναι η μη παραγωγική σφαίρα της “ιδιωτικότητας του οίκου” που κυριαρχεί η θηλυκότητα και η κατανόηση, η αγάπη και η στοργή για τον άνδρα, την ανατροφή των παιδιών κτλ, που έχει εξοβελιστεί από το πρώτο επίπεδο, από την παραγωγική-ορθολογική-δημόσια σφαίρα του ανταγωνισμού ως τυπική άρνησή του.

5)

Η αδιάκοπη αλληλοδιαμεσολάβηση των δυο επιπέδων, η αμοιβαία προϋπόθεση και ο αμοιβαίος αποκλεισμός τους οικοδομούν τη σχιζοειδία του κοινωνικού φύλου και την ανδρική και γυναικεία “φύση” αντίστοιχα μέσα από τις συμπληγάδες του τελευταίου: λογική, αρρενωπή, σκληρή κτλ η πρώτη, ανορθολογική, ευαίσθητη, στοργική κτλ η δεύτερη.

6)

Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της καπιταλιστικής πατριαρχίας υποβάλλουν τη γυναίκα και το σώμα της σε μια διπλή καθυπόταξη: αν θέλει να ζει σαν “ολοκληρωμένος αστός άνθρωπος” πρέπει συνεχόμενα να εξισορροπεί μεταξύ των δυο επιπέδων που την διαπερνούν και την τσακίζουν οριζοντίως και εγκάρσια.

Ι) Από τη μια ως πωλήτρια εργασιακής δύναμης καλείται να είναι “όμορφη και περιποιημένη”, να αισθητικοποιεί το χώρο της δουλειάς κουβαλώντας λίγη από τη γυναικεία “φύση” της στη σκληρή δημόσια σφαίρα του ανταγωνισμού.

ΙΙ) Από την άλλη ο ψυχαναγκασμός της αφηρημένης εργασίας-για-χρήμα και η επιτυχία στην οικονομία της αγοράς επιβάλλουν εκ των προτέρων την σκληρότητα και την αρρενωπότητα και η γυναίκα καλείται-τώρα-να-αρνηθεί λίγο από τη “φύση” της και να μάθει να ζει και να σκέφτεται σαν “επιτυχημένος άντρας”.

7)

Η διπλή καθυπόταξη της γυναίκας και του σώματός της δεν ξεκινάει από το σπίτι και την οικογένεια για να λήξει στο χώρο της δουλειάς της, όπως ίσως θα έθετε το ζήτημα ένας απλοϊκός και φιλικός προς το κεφάλαιο φεμινισμός. Εκκινεί και από τις δυο λειτουργικά διαχωρισμένες σφαίρες του “δημόσιου” (που-πρέπει-να-επικρατεί η αρρενωπότητα) και του “ιδιωτικού” (που- πρέπει-να-επικρατεί η θηλυκότητα) με τη μια να εκτραχύνει και να τονώνει την τυραννία της άλλης.

8)

Η κρίση της συσσώρευσης του κεφαλαίου και η σταδιακή κατάρρευση της κοινωνικοποίησης- μέσω-της-αξίας προκαλεί και την τελική κρίση της παραδοσιακής πυρηνικής οικογένειας ωθώντας στα άκρα τη σχιζοειδία του κοινωνικού φύλου που την συγκροτεί με την αρρενωπότητα και την ανδρική “φύση” να παραληρεί γιατί όλο και δυσκολότερα-τα-καταφέρνει να βγαίνει αλώβητος και νικητής στην αρένα του ανταγωνισμού και τείνει να κατασπαράξει αυτό που τυπικά αποκλείει, τη θηλυκότητα και τη γυναικεία “φύση”.

9)

Αυτό σε απτό, εμπειρικό και βιωματικό επίπεδο σημαίνει πως η διπλή καθυπόταξη της γυναίκας βαθαίνει τόσο πολύ που αδυνατεί να εξισορροπήσει μεταξύ της Σκύλλας και της Χάρυβδις. Τα επεισόδια της ανδρικής βίας, τόσο της υλικής όσο και της συμβολικής, πολλαπλασιάζονται εκθετικά και συγχρόνως στους χώρους της δουλειάς, στο δρόμο, στο δεσμωτήριο της οικογένειας: πάνω στα κακοποιημένα σώματα των γυναικών η καπιταλιστική πατριαρχία-σε-κρίση ξεσπάει την ανικανότητα της αρρενωπότητας και της ανδρικής “φύσης” να επιτυγχάνει και να βγαίνει “αιωνίως” κερδισμένη στην οικονομία της αγοράς.

10)

Ως προλετάριες και προλετάριοι που μας πετσοκόβει το κεφάλαιο για να μας καταχωρεί αντίστοιχα σε μια γυναικεία και ανδρική “φύση” λειτουργική και πειθήνια ως προς την αξιοποίησή του, έχουμε την υποχρέωση γιατί είναι ζήτημα ζωής και θανάτου για εμάς να αντιτάξουμε με τις ιδέες και με τις πρακτικές μας μια συνολική κριτική της σχιζοειδίας του κοινωνικού φύλου ως απαραίτητου όρου της ανθρώπινης, κοινωνικής χειραφέτησης και της διαμόρφωσης μιας άλλης μορφής του ανθρώπινου σχετίζεσθαι ενάντια στην ανθρωπολογία του κεφαλαίου.

Advertisements

1 Comment on Σημείωση για την Πατριαρχία, το κοινωνικό Φύλο και τη μορφή της Αξίας

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: