our news

«Ενάντια στη Λήθη #32» Μια σύντομη τοποθέτηση για τη σχετικοποίηση του Ολοκαυτώματος στη λακωνική πραγματικότητα

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 3,640 other followers

Μια σύντομη παρέμβαση που δημοσιεύτηκε στη σελίδα μας στις 4 Ιούνη 2018

Εκδηλώσεις μνήμης πραγματοποιήθηκαν χθες (3 Ιούνη, 2018) για δύο χωριά που βίωσαν την βία από τους ναζί στη Λακωνία κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Τα χωριά αυτά είναι οι Άγιοι Ανάργυροι στον Δήμο Σπάρτης και ο Άγιος Δημήτριος στον δικό μας Δήμο Ευρώτα. Παπάδες, Δήμαρχοι κλπ, έδωσαν όλοι το «παρόν» σε αυτές τις εκδηλώσεις μνήμης. Ωστόσο, εμείς δεν θέλουμε σε αυτή τη δημοσίευση να ασχοληθούμε με τα ιστορικά γεγονότα, αλλά για το πώς αυτά παρουσιάζονται από την κυρίαρχη ιδεολογική αφήγηση.

Διαβάζοντας για ακόμα μια φορά τα τοπικά ΜΜΕ, μαθαίνουμε λοιπόν ότι: «Εκδηλώσεις μνήμης για το Ολοκαύτωμα στους Αγίους Αναργύρους Δήμου Σπάρτης οργανώνει ο Δήμος την Κυριακή 3 Ιουνίου για τη συμπλήρωση 74 χρόνων από τη ναζιστική θηριωδία στο Μαρτυρικό χωριό.»

Το ίδιο γράφεται και για τα γεγονότα στον Άγιο Δημήτριο Ζάρακος [1]. Η χρήση του όρου «Ολοκαύτωμα» για μικρά ή μεγαλύτερα εγκλήματα που πρωταγωνίστησαν οι ναζί και οι έλληνες φασίστες συνεργάτες τους, είναι αρκετά διαδεδομένη σε ολόκληρη τη χώρα. Όταν δεν πρωταγωνιστεί το κράτος στη σχετικοποίηση του πραγματικού Ολοκαυτώματος, πρωταγωνιστεί η αριστερά. Στόχος της ιδεολογικής μηχανής του ελληνικού καπιταλιστικού κράτους δεν είναι να δώσει έμφαση στο πόσο μακάβρια ήταν αυτά τα εγκλήματα στα δυο χωριά. Αντίθετα επιχειρεί να τα χρησιμοποιήσει, για να χτίσει τους δικούς του ήρωες μέσα από μια διαδεδομένη ιστορία μυθοπλασίας εθνικής χρήσης. Έτσι οι εκτελεσθέντες, κομμουνιστές στην πλειοψηφία τους, έρχονται να ενσωματωθούν σε μια τέτοια αφήγηση που έχει δύο πλευρές. Η μία, αυτή του χτισίματος του ηρωικού υποκειμένου – σχήματος: Ελληνικός Λαός ενάντια στους Γερμανούς κατακτητές και από την άλλη να σχετικοποιήσει αυτό που ιστορικά ορίζουμε ως Ολοκαύτωμα.

Εν συντομία θα προσπαθήσουμε να δώσουμε ένα ορισμό του Ολοκαυτώματος, όπως αυτό ορίζεται από την σύγχρονη ιστοριογραφία και όσους/ες ασχολήθηκαν εκτεταμένα με τα γεγονότα της «Τελικής Λύσης» των Ναζί. Με τον Όρο Ολοκαύτωμα εννοούμε την οργανωμένη σε βιομηχανική κλίμακα ολοκληρωτική εξόντωση υποκειμένων τα οποία οι ναζί αντιμετώπιζαν ως αντι-φυλή (Εβραίοι). Σύμφωνα με τους Ναζί, ο «άριος» άνθρωπος έπρεπε να χειραφετηθεί από τον «αιώνιο εβραίο», δηλαδή τον εχθρό της ανθρωπότητας. Επίσης με τον Όρο Ολοκαύτωμα περιγράφεται ο υποκινούμενος από το εθνικοσοσιαλιστικό καθεστώς, συστηματικός διωγμός και η γενοκτονία διαφόρων άλλων εθνικών, θρησκευτικών, κοινωνικών και πολιτικών ομάδων από τη Ναζιστική Γερμανία και τους συνεργάτες της, που θεωρήθηκαν «υπάνθρωποι» (Ρομά, Σλάβοι, ομοφυλόφυλοι κλπ). Στα αρχικά στοιχεία που συνθέτουν το Ολοκαύτωμα, είναι το πογκρόμ της Νύχτας των Κρυστάλλων και το Πρόγραμμα Ευθανασίας T-4, τα οποία οδήγησαν στη συνέχεια στα τάγματα θανάτου και στα στρατόπεδα εξόντωσης τα οποία αποτελούσαν μαζική και κεντρικά οργανωμένη προσπάθεια για την εξόντωση κάθε μέλους των πληθυσμών αυτών που αποτελούσαν στόχο των Ναζί.

Οι Εβραίοι της Ευρώπης ήταν τα κύρια θύματα του Ολοκαυτώματος, μέσω αυτού που οι Ναζί ονόμαζαν «Τελική Λύση του Εβραϊκού Ζητήματος». Ο αριθμός των θυμάτων του εβραϊκού πληθυσμού συνήθως προσδιορίζεται στα έξι εκατομμύρια, αν και οι τυπικές εκτιμήσεις από τους ιστορικούς για το εύρος των θυμάτων κυμαίνονται από πέντε εκατομμύρια ως και πάνω από έξι εκατομμύρια. Εκτός από τους Εβραίους, περίπου 220.000 Ρομά και Σίντι θανατώθηκαν στο Ολοκαύτωμα (μερικές εκτιμήσεις φτάνουν ως και τις 800.000), δηλαδή το 25-50% του ευρωπαϊκού τους πληθυσμού. Άλλες ομάδες που κρίθηκαν «φυλετικά κατώτερες» ή «ανεπιθύμητες» ήταν οι εξής: Σοβιετικοί στρατιώτες και πολίτες αιχμάλωτοι σε κατεχόμενες περιοχές (περιλαμβανομένων των Ρώσων και άλλων Σλάβων), Πολωνοί μη Εβραίοι (3 εκατομμύρια Πολωνοί Εβραίοι και 2 εκατομμύρια Πολωνοί μη Εβραίοι), διανοητικά ασθενείς ή σωματικά ανάπηροι, ομοφυλόφιλοι, Μάρτυρες του Ιεχωβά, Ελευθεροτέκτονες, Κομμουνιστές και άλλοι πολιτικοί αντιφρονούντες, συνδικαλιστές, καλλιτέχνες και κάποιοι Καθολικοί και Προτεστάντες κληρικοί που διώχτηκαν ή θανατώθηκαν. Αν συνυπολογιστούν και αυτές οι πληθυσμιακές ομάδες, ο αριθμός των θυμάτων ανεβαίνει σημαντικά. Κάποιες εκτιμήσεις τοποθετούν το συνολικό αριθμό θυμάτων του Ολοκαυτώματος στα 26 εκατομμύρια ανθρώπους, όμως τα 9 έως 11 εκατομμύρια θύματα συνήθως θεωρείται η πιο αξιόπιστη εκτίμηση.

Όπως έχει καταδείξει και ο μαρξιστής καθηγητής ιστορίας Moishe Postone, το Ολοκαύτωμα είναι ένα ζήτημα ποιοτικής ιδιαι­τερότητας. Σημαντικές πλευρές της αποπειρώμενης εξολόθρευσης του ευρωπαϊκού εβραϊσμού από τους Ναζί παραμένουν ακατανόητες όσο το Ολοκαύτωμα υπάγεται απλώς στη γενική κατηγορία της μαζικής δολοφονίας – ως το αποτέλεσμα, για παράδειγμα, μιας δολοφονικής στρατηγικής του αποδιοπομπαίου τράγου της οποίας τα θύματα θα μπορούσαν κάλλιστα να ήταν τα μέλη κάποιων άλλων ομάδων. Το Ολοκαύτωμα χαρακτηρίστηκε από τον προγραμματικό και ολοκληρωτικό του χαρακτήρα: η εξαφάνιση των Εβραίων θα έπρεπε να είναι ολική. Όλοι οι Εβραίοι – και τα παιδιά τους – θα σκοτώνονταν. Επιπλέον, η εξολόθρευση των Εβραίων σημαδεύτηκε από την προφανή έλλειψη λειτουργικότητάς της. Φαίνεται ότι δεν αποτελούσε μέσο για έναν άλλο σκοπό. Οι Εβραίοι δε δολοφονούνταν, για παράδειγμα, για στρατιωτικούς λόγους ή λόγους ασφάλειας ούτε και συνεπεία δημογραφικών- οικονομικών σχεδιασμών [2] … Οποιαδήποτε επαρκής ερμηνεία του Ολοκαυτώματος πρέπει να είναι ικανή να μπορεί να συλλάβει αυτή την ποιοτική ιδιαιτερότητα της εξολόθρευσης του ευρωπαϊκού εβραϊκού πληθυσμού. Αυτή η ιδιαι­τερότητα πρέπει να κατανοηθεί αναφορικά με το ναζισμό ως κίνημα – το οποίο, με τους όρους της αυτό-κατανόησής του, αναπαριστά και εκφράζει μια εξέγερση… [3].

Ωστόσο σήμερα δεν είναι μόνο τα «ολοκαυτώματα» που βλέπει ο ιδεολογικός μηχανισμός του ελληνικού καπιταλιστικού κράτους (και η αριστερά του) στο εσωτερικό.

Όταν δεν βλέπει «ολοκαυτώματα» σε χωριά κατά τη διάρκεια του β’ παγκοσμίου πολέμου, ή όταν δεν κάνει χρήση του όρου για άλλα θέματα (πχ το ολοκαύτωμα των εργατικών διεκδικήσεων κοκ) επιχειρεί να βγει και εκτός συνόρων. Έτσι με αφορμή τα γεγονότα στη Μέση Ανατολή, η σχετικοποίηση του Ολοκαυτώματος συνεχίζεται σε αμείωτη ένταση. Το κράτος των θυμάτων του Ολοκαυτώματος (Ισραήλ), γίνεται και καλά ο θύτης, ενσαρκώνοντας στα μάτια του κάθε αντισημίτη (που φωλιάζει παντού, από την κυβέρνηση της «αριστεράς», τους τοπικούς δημοτικούς παράγοντες, μέχρι την άκρα αριστερά) τον «Εβραίο ανάμεσα στα κράτη». Έτσι ο ελληνικός αντισημιτισμός περνάει στην αντεπίθεση και η αραβο-ισραηλινή σύγκρουση βαπτίζεται «ολοκαύτωμα ή γενοκτονία» των άραβων κλπ.

Κάθε σχετικοποίηση του Ολοκαυτώματος είναι αντισημιτισμός. Δεν έχει σημασία αν αυτή η σχετικοποίηση μας έρχεται από αριστερά ή δεξιά. Ο αγώνας εναντίων της είναι προτεραιότητα για καθένα/μια από εμάς. Γιατί η βεβήλωση της ιστορικής μνήμης είναι η μεγαλύτερη προσβολή στη μνήμη και στους αγώνες κάθε καταπιεσμένου. Με ζητήματα σχετικοποίησης του Ολοκαυτώματος και τη χρήση του όρου από την αριστερά, θα επανέρθουμε και με νέο κείμενο προσεχώς.

Αυτόνομη Πρωτοβουλία Ενάντια στη Λήθη
Ιούνιος 2018

Παραπομπές

 

[1] Ανακοίνωση του Δήμου Ευρώτα για τις εκδηλώσεις στον Άγιο Δημήτριο: evrotas.gov.gr/el/eksipiretisi/anakoinoseis/3971-74i-epeteios-olokautomatos-agiou-dimitriou

[2] Moishe Postone «Οι ιστορικοί και το Ολοκαύτωμα, εκδόσεις Ισνάφι» αποσπάσματα: https://theshadesmag.wordpress.com/2017/01/27/postoneapospasmata/

[3] Στο ίδιο..

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: