our news

Ο Ξεχασμένος Φωτογράφος του σοβιετικού Ουζμπεκιστάν.

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 3,797 other followers

του (φωτογράφου) Amos Chapple. Τη μετάφραση  για το Shades έκανε ο Λ. από το αγγλικό κείμενο που βρίσκεται εδώ

Καθώς η Κεντρική Ασία μεταμορφωνόταν κάτω από τη σοβιετική κυριαρχία, ένας άνθρωπος έκανε αξιοσημείωτη καταγραφή της ζωής στο νεοσύστατο Ουζμπεκιστάν της ΕΣΣΔ. πριν οδηγηθεί από την καριέρα του προς την τραγωδία.


1 Στην αυλή ενός κλωστοϋφαντουργείου στην Τασκένδη. Μεταξύ 1925 και 1949, ο φωτογράφος Max Penson κατέγραψε τη ζωή στο σοβιετικό Ουζμπεκιστάν.

2 Ο Max Penson κάθεται για αυτοπροσωπογραφία. Ο φωτογράφος γεννήθηκε σε αυτό που είναι σήμερα η Λευκορωσία το 1893, αλλά διέφυγε από την εκεί αντισημιτική βία ί μετά την έναρξη του Α Παγκοσμίου Πολέμου για να εγκατασταθεί σε αυτό που θα γίνει  το Ουζμπεκιστάν.

 

3 Κοπέλες σε μια τάξη στην Τασκένδη. Ο Penson ξεκίνησε τη νέα του ζωή στην Κεντρική Ασία ως καθηγητής Καλλιτεχνικών.


4 Μία από τις πρώτες φωτογραφίες του Penson που δείχνει έναν δρομέα επευφημούμενο από γυναίκες που φορούν μπούρκα. Αφού κέρδισε μια φωτογραφική μηχανή ως ανταμοιβή για την αριστεία του στη διδασκαλία, ο νεαρός μετανάστης αφοσιώθηκε στη φωτογραφία.

5 Γυναίκα ποζάρει μπροστά από ένα φόντο παραδοσιακού ουζμπέκικου κεντήματος. Ο Penson προσλήφθηκε σύντομα από τη σοβιετική εφημερίδαPravda Vostoka [Πράβντα (Αλήθεια) της Ανατολής] για να φωτογραφήσει σοβιετικές προπαγανδιστικές εικόνες καθώς και την καθημερινή ζωή.

 


6 Πορτραίτο ενός εργαζόμενου στο σιδηρόδρομο. Λέγεται πως ο Penson αυτοδεσμεύτηκε να βγάζει “ένα ρολό [φιλμ] την ημέρα.”

7 Δυο γέροι Εβραίοι στη Μπουχάρα. Το μεγαλύτερο μέρος του έργου του Penson διεκπεραιώθηκε από κάμερες με φιλμ των 35mm, αν και κάποιες εικόνες, όπως αυτή, βγήκαν σε γυάλινες πλάκες μεγάλου μεγέθους.

8 Φαραωνικές σκηνές, όπως οι εργάτες, ανοίγουν το μεγάλο κανάλι της (πεδιάδας) Φεργκάνα το 1939. Η υδάτινη διαδρομή των 270 χιλιομέτρων ανακατευθύνει έναν ποταμό (σημ. μτφρ. Τον Συρ Ντάρια, τον ελληνικό Ιαξάρτη) προς τις πεδιάδες βαμβακιού του νότιου Ουζμπεκιστάν. Η επιτυχής ολοκλήρωση του καναλιού ενέπνευσε την μετέπειτα καταστροφική ανακατεύθυνση των ποταμών, που θα αποξήραινε τη μεγάλη λίμνη της Αράλης (σημ.μτφρ. η 4η μεγάλη στον κόσμο, εξαφανίστηκε από την αλόγιστη εκμετάλλευση).

9 Ρώσος ινστρούχτορας διδασκει Ουζμπέκους σπουδαστές. Η σοβιετική κυριαρχία στο Ουζμπεκιστάν χαρακτηρίστηκε από την καταστολή του Ισλάμ και την προώθηση του γραμματισμού.

 

10 Γυναίκες με μπούρκα στους δρόμους της Τασκένδης. Σκηνές όπως αυτή έγιναν ολοένα και πιο σπάνιες κάτω από τη σοβιετική κυριαρχία.

 


11Ένα νεαρό κορίτσι με αυστηρό πρόσωπο από το Ουζμπεκιστάν, διαβάζει έναν από τους τόμους του Λένιν.

12 Το εργαστήρι του γλύπτη Ν. Krasovsky το 1943. Η σμιλευμένη μορφή ενός ανθρακωρύχου εγκαταστάθηκε αργότερα στην κεντρική Τασκένδη.

13 Αγόρι με κουτάβια σε αγρόκτημα κολλεκτίβας.

14 Μια νοσοκόμα  πλένει με λάστιχο ποτίσματος έναν ασθενή σε μια φωτογραφία με τίτλο «Στο νοσοκομείο».

15 Ένας κλόουν, κάνει γκριμάτσες για τη φωτογραφική μηχανή του Penson.

16 Άσκηση νεαρών ανδρών σε ένα στάδιο το 1940. Εκτιμάται ότι 1,4 εκατομμύριο άνθρωποι από το Ουζμπεκιστάν πολέμησαν στον Κόκκινο Στρατό κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου.

17 Αγόρι σε ρόλο “Ζωντανού εμβλήματος” κατά τη διάρκεια μιας πορείας στην κεντρική Τασκένδη. Το πανό διακηρύσσει την ετοιμότητα “για εργασία και άμυνα!”

18 Αποθεματικός σωρός φρέσκιας σοδιάς βαμβακιού.

19 Ένας συλλέκτης βαμβακιού ξαπλωμένος σε ένα σωρό από φρέσκο βαμβάκι.

 

20 Ένας ισορροπιστής σχοινιού μεγάλου ύψους, τη δεκαετία του 1940.

21 Μια στοιχισμένη σειρά νέων αθλητριών το 1946. Κατά τη διάρκεια του Β ‘Παγκοσμίου Πολέμου, η δημογραφική κατάσταση του Ουζμπεκιστάν άλλαξε δραματικά όταν κάποιες από τις βαριές βιομηχανίες της ΕΣΣΔ, μαζί με το εργατικό δυναμικό της Ρωσίας και της Ουκρανίας, μεταφέρθηκαν (σημ. μτφρ: για ασφάλεια) στην Κεντρική Ασία.

22 Δύο ακροβάτες σε ισορροπιστική στρατιωτική άσκηση επίδειξης δύναμης

 

23 Μια παιδική «αλυσίδα» σε νηπιαγωγείο στις αρχές της δεκαετίας του 1940.

24 Η Ταμάρα χανούμ, μια Ουζμπέκα χορεύτρια αρμενικής καταγωγής που ήταν γνωστή ως η πρώτη γυναίκα της Ουζμπεκίας που έδωσε παράσταση χωρίς ισλαμικό πέπλο.

25 Νεαρός πιονιέρος σαλπίζει τη συντεταγμένη πορεία μικρών παιδιών σε όχθη ποταμού.

Advertisements

2 Comments on Ο Ξεχασμένος Φωτογράφος του σοβιετικού Ουζμπεκιστάν.


  1. Να προσθέσω σε τι συνίσταται η “τραγωδία” του φωτογράφου που αναφέρεται εισαγωγικά στο κείμενο (“πριν οδηγηθεί από την καριέρα του προς την τραγωδία”).

    Στα 1948, με διογκωμένο τον Αντισημιτισμό στην ΕΣΣΔ, εξαναγκάστηκε σε παραίτηση από την “Pravda Vostoka”, μετά από 25χρονη θητεία εκεί. Στα 1959, μακροχρόνια άρρωστος και καταθλιμμένος, οδηγήθηκε στην αυτοκτονία.

    Εδώ άλλη μια φωτογραφία της κοπελίτσας της φωτ.11.

    και εδώ μια φωτογραφία του

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: