our news

Σημείωση για τον αμερικάνικο εξπρεσιονισμό και τον Μάρκους Ρόθκοβιτς

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 3,641 other followers

της Γεωργίας Κανελοπούλου

Είναι η παρέα των Αμερικάνων αφηρημένων εξπρεσιονιστών. «Ζωγραφίζετε όπως ζωγραφίζετε επειδή δεν μπορείτε να απεικονίσετε κάτι πραγματικό, δεν ξέρετε τα βασικά», λέει η γυναίκα (καλός άνθρωπος) ενός απ’ αυτούς. Αυτός τσαντίζεται και σκιτσάρει στο πι και φι στον τοίχο του σπιτιού τα πρόσωπα των παιδιών τους που κοιμούνται, κι αυτή τα χάνει. «Γιατί δεν ζωγραφίζεις πάντα έτσι;» του λέει. «Γιατί είναι πολύ εύκολο» απαντά ο ζωγράφος «και γαμώ την ευκολία».

– Στον Κυανοπώγωνα του Βόνεγκατ ο Πόλκ και ο Ρόθκο είναι οι άφραγκοι κολλητοί του Ράμπο Καραμπεκιάν. Ο Καραμπεκιάν τους παρακολουθεί να «γαμούν την ευκολία» και τους βοηθάει να ζήσουν από την πολεμική αποζημίωση που εισπράττει, κι αυτοί του δίνουν πίνακες, που έτσι κι αλλιώς, ούτε τους θέλει ούτε τους καταλαβαίνει κανείς! (Όταν οι φίλοι του αυτοκαταστρέφονται ή αυτοκτονούν, ο Καραμπεκιάν είναι πλούσιος, μα τι τον νοιάζει πια…)

————
Ο Μάρκους Ρόθκοβιτς γεννήθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 1903 στο Dvinsk της Ρωσίας (σήμερα Λετονία). Το 1913 η οικογένειά του μετανάστευσε στις ΗΠΑ κυρίως λόγω των απελάσεων των εβραίων που είχαν πάρει φωτιά στην Ευρώπη, και ο Μάρκους υιοθέτησε το όνομα Μαρκ Ρόθκο για να γλιτώνει αντισημιτισμό. Προοριζόταν για μηχανικός ή δικηγόρος αλλά το 1926 εγκατέλειψε τις σπουδές του και έφυγε για τη Νέα Υόρκη όπου φοίτησε στην Art Student’s League με δάσκαλο τον Max Weber.

Μαύρο σε μαρόν, 1958

Το 1947 αρχίζει η στροφή του Ρόθκο σε μια διαφορετική ζωγραφική, με τα ορθογώνια που αιωρούνται συνήθως πάνω σε ένα μονόχρωμο βάθος. Έχει επηρεαστεί από τον β παγκόσμιο πόλεμο και από τον Νίτσε. Ονομάζει την νέα του περίοδο «άγνωστη περιπέτεια σε άγνωστο χώρο» και εκδηλώνει την πρόθεση να «πάρει τον θεατή μαζί του».

Δεν αντέχει την «πολυλογία, την υπερβολική κατανάλωση και την υπερβολική δραστηριότητα της εποχής», έτσι λέει. Ταιριάζει, γιατί ο Ρόθκο ήταν αναρχικός: «μεγάλωσα ως αναρχικός, πολύ πριν μπορέσω να καταλάβω τι ήταν η πολιτική… και είμαι ακόμη αναρχικός». Όσο περνούσαν τα χρόνια, η τιμή των πινάκων του αυξανόταν αλματωδώς, και όταν διάβασε σ ένα περιοδικό ότι οι πίνακες του αποτελούν «καλή επένδυση» του την έδωσε, γιατί συνειδητοποίησε πως μόνο οι πλούσιοι μπορούσαν να αγοράζουν τα έργα του. Ήρθε σε μεγάλη εσωτερική σύγκρουση γι’ αυτό, που δεν μπόρεσε ποτέ να αντιμετωπίσει. Το 2007, όταν έσπασε το παγκόσμιο ρεκόρ (που το κατείχε ο ίδιος) τιμής πώλησης για μεταπολεμικό πίνακα σε δημοπρασία (πρόκειται για το «Λευκό κέντρο», 1950, που άγγιξε τα 73 εκατομμύρια δολάρια), κάποιος άκουσε τον τάφο του Ρόθκο να τρίζει, λένε.

Στο απόγειο της καριέρας του, το 1970, ο Ρόθκο αυτοκτόνησε μέσα στο εργαστήριό του.


Μαύρο σε βαθύ κόκκκινο, 1957

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: