our news

«Ενάντια στη Λήθη #36» Για τη βεβήλωση μνημείου στη Γκαγκανιά Λακωνίας

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 2,878 other followers

Σε μια νέα βεβήλωση μνημείου στη Γκαγκανιά Μολάων προς τιμήν του ΕΑΜ – ΕΛΑΣ και της περιόδου του επαναστατικού ανταρτοπολέμου στη Λακωνία, προχώρησαν φασίστες πριν λίγες μέρες – που ως συνήθως παραμένουν άγνωστοι – γράφοντας με σπρέι το σύνθημα: «Το ΚΚΕ δεν έχει ιστορία, έχει ποινικό μητρώο».

Το μνημείο γράφει: «Τιμή και δόξα στους εκτελεσμένους από τα ναζιστικά στρατεύματα κατοχής και τους ντόπιους συνεργάτες τους: 100 από την ευρύτερη περιοχή, 200 στην Καισαριανή, 11 στη Σπάρτη, 40 στην Τρίπολη, 37 στην Καλαμάτα, ως αντίποινα για την εξόντωση του Γερμανού στρατηγού Κρεζ στις 27 4 1944 εδώ στη Γκαγκανιά Μολάων από τμήμα του ΕΛΑΣ με διοικητή το Μανώλη Σταθάκη»

Τα εγγόνια των ταγματασφαλιτών, συνεργατών των SS και των λοιπών ναζιστικών στρατευμάτων έδρασαν για ακόμα μια φορά νύχτα με στόχο την ιστορική μνήμη. Ο στόχος τους είναι πάντα ο ίδιος γιατί ξέρουν καλά ότι η διαστρέβλωση της ιστορίας και η λήθη μπορούν να αποτελέσουν όπλο στα χέρια τους. Δεν είναι η πρώτη φορά στη Λακωνία που οι φασίστες προχωρούν σε βεβήλωση μνημείου αφιερωμένου στο ΕΑΜ, ΕΛΑΣ και τον ΔΣΕ. Το ίδιο είχε γίνει και με ένα άλλο μνημείο του ΔΣΕ στον Ταΰγετο, πριν από ένα χρόνο (Ιούνιος 2017). Αλλά, οι φασίστες στους Μολάους και αλλού στη Λακωνία δεν σταματούν εκεί. Ας θυμίσουμε επίσης, ότι η προσβολή της μνήμης πήρε και μορφή εκδήλωσης στους Μολάους από φασίστες πριν λίγα χρόνια, που προσπάθησαν με αυτό τον τρόπο να ξεπλύνουν το βρώμικο όνομα των παππούδων τους, των ελλήνων φασιστών συνεργατών των ναζί. Για την εκδήλωση αυτή δεν υπήρξαν ιδιαίτερες αντιδράσεις από την τοπική αριστερά μέσω κάποιας αντισυγκέντρωσης κοκ. Αυτό ας το θυμόμαστε, γιατί η απραξία και η απάθεια είναι και αυτή ένα όπλο στα χέρια των νεοναζί και όσο δεν τους κόβουμε τα χέρια, τόσο αυτοί θα βγαίνουν από τις τρύπες τους.

Το μένος των φασιστών απέναντι σε ένα τέτοιο μνημείο στη περιοχή των Μολάων, κάθε άλλο παρά τυχαίο είναι. Οι φασίστες θυμούνται καλά ότι οι κομμουνιστές/τριες εκεί στην Γκαγκανιά εξόντωσαν τον στρατηγό των ναζιστικών στρατευμάτων Κρεζ. Θυμούνται επίσης την τύχη που επιφύλαξε ο ΕΑΜ, ΕΛΑΣ στους πολιτικούς τους προγόνους.

Οι βεβηλώσεις μνημείων αποτελεί μια από τις συνήθεις πρακτικές των νεοναζί στη Λακωνία, αλλά και σε ολόκληρο τον ελλαδικό χώρο. Πάντα ο στόχος είναι ο ίδιος. Μνημεία του κομμουνιστικού κινήματος, μνημεία του Ολοκαυτώματος, τάφοι Εβραϊκών νεκροταφείων κλπ.

Η αντιφασιστική μνήμη όμως δεν διαγράφεται και δεν φοβάται τις βεβηλώσεις. Αντίθετα οι φασίστες φοβούνται το μέλλον και το τέλος που τους προσμένει και αυτό το ξέρουν πολύ καλά.

Η ιστορική μνήμη δεν διατηρείται Ως ένδοξο μνημείο εκείνου που υπήρξε. Δεν αναφέρεται καν στα περασμένα Αλλά στα τωρινά Και ζωντανεύει μόνο μέσω των βασάνων Ως υπενθύμιση των πραγμάτων Στο φως της λύτρωσής τους Αυτό οι βάνδαλοι δεν το καταλαβαίνουν ποτέ τους Κι εκεί που νομίζουν πως το μνημείο της βεβηλώνουν Έρχεται η ιστορική μνήμη και τους γκρεμίζει.

Αυτόνομη Πρωτοβουλία Ενάντια στη Λήθη 

Οκτώβρης 2018

Advertisements

3 Comments on «Ενάντια στη Λήθη #36» Για τη βεβήλωση μνημείου στη Γκαγκανιά Λακωνίας

  1. Με τη δολοφονία ενός στρατηγού παρατημένου στην Ελλάδα τι νόμιζαν ότι θα πετύχουν τα παιδιά του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, εκτός από το μίσος του τοπικού πλυθησμού για τους κατακτητές; Το μίσος εμπόδιζε την συναδέλφωση του τοπικού πλυθησμού με γερμανούς στρατιώτες και συνεπώς απέκλειε τη πιθανότητα συνειδητοποίησης των κοινών τους ταξικών συμφερόντων. Τα χτυπήματα του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ ήταν σχεδόν ασήμαντα μπροστά στις μαζικές εκτελέσεις και το κάψιμο χωριών που προκαλούσαν. Παρ’ όλα αυτά συνέχιζαν.

    Ενάντιας στην λογική της βεβήλωσης απαιτέιται και μια κριτική στις πρακτικές αυτές.

    Like

    • Ευχαριστούμε για το σχόλιο σου και ελπίζω να είσαι καλά. Ωστόσο, επίτρεψε μου να διαφωνήσω. Θεωρώ ότι δεν αντιπροσωπεύει την ιστορική πραγματικότητα η θέση που κατά κύριο λόγο τέθηκε από τροτσκιστές, αλλά και άλλους πχ (αριστερούς κομμουνιστές) ότι οι ναζιστές στρατιώτες ήταν ταξικά αδέρφια μας που το αντάρτικο εμπόδισε την συμφιλίωση με τον ντόπιο πληθυσμό. Αν θυμάμαι καλά ακόμα και ο ίδιος ο Τρότσκι είχε πει ότι ένας κατοχικός στρατός, πόσο μάλλον οι ναζιστές, ποτέ δεν θα αντιμετωπιστεί από τον κατεχόμενο πληθυσμό ως κάτι το θετικό και πάντα θα υπάρχει εχθρότητα. Οι ναζιστές ήταν υπεύθυνοι για ακραιότητες και εγκλήματα σε ολόκληρο το Ευρωπαϊκό έδαφος και μάλιστα χωρίς πολλές αντιδράσεις – έως καθόλου – στις γραμμές τους. Τους λόγους πρέπει να τους αναζητήσουμε και μέσα στην ίδια την ουσία της εθνικοσοσιαλιστικής ιδεολογίας που δεν γίνεται μέσα από ένα σχόλιο. Μπορούμε να κριτικάρουμε και να βρούμε προβλήματα, μεγάλα κιόλας, στη γραμμή του κομμουνιστικού κινήματος της εποχής, αλλά σίγουρα δεν μπορούμε να πούμε ότι δεν αντιστάθηκαν, πως αλλιώς θα γινόταν δηλαδή; Ο ανταρτοπόλεμος ήταν μια σωστή κατά τη γνώμη μου γραμμή σε ολόκληρη την Ευρώπη. Στη Λακωνία πάντως το αντάρτικο είχε την υποστήριξη της μεγαλύτερης μερίδας του πληθυσμού. Αν σήμερα η περιοχή είναι μαύρη είναι λόγω της ήττας στον εμφύλιο και τις ακραιότητες που έγιναν. Τέλος να πούμε ότι στον ΕΑΜ/ΕΛΑΣ βρέθηκαν και Γερμανοί στρατιώτες που αυτομόλησαν και δεν πρέπει να αγνοήσουμε ότι το ΕΑΜ/ΕΛΑΣ στα βουνά έχτισε δομές πρωτόγνωρες για την εποχή εκείνη, όπως επίσης ότι έσωσε πάρα πολλούς Εβραίους. Αυτά τα λίγα

      Like

  2. Ας υποθέσουμε ότι ένας εθνικοσοσιαλιστής με δυσκολία μπορεί να συλλάβει τα κοινά με τους κομμουνιστές και τους αναρχικούς ταξικά συμφέροντα αν και η γνώμη του Τρότσκι είναι υποκειμενική. Τίθεσαι υπέρ της αντίστασης με κάθε κόστος; Η αναγκαιότητά της μπορεί να είναι έντονα αισθητή, αλλά από τις πρώτες (γνωστές) αντίποινες προκύπτει το ερώτημα αν θες να συνεχίσεις να αποκαλείσαι άνθρωπος ή οχι. Άμα τελικά θέλανε να αντισταθούν με κάθε κόστος θα μπορούσαν να προβούν σε μεγαλύτερες επιθέσεις, μετωπικές. Ξέραν όμως ότι δε τους έπερνε. Όσον αφορά τις πρωτόγνωρες δομές του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ ξαφνιάζομαι και αναρωτιέμαι αν εννοείς την σταλινικού τύπου, στρατιωτικά ιεραρχημένη οργάνωση. Απ’ όσο ξέρω στην “ελεύθερη ελλάδα”, κουμάντο έκανε το “Γενικό στατηγείο του ΕΛΑΣ”. Οι διαταγές τους μεταφέρονταν μέσω της οργανωτικής τους αλυσίδας (επαρχιακές συνελεύσεις, επαρχιακά συμβούλια, ειδικές επιτροπές). Εκτός αυτών, που δε θυμίζουν καθόλου αυτοοργάνωση και αυτόνομη κίνηση των μαζών, οι ποινές που επέβαλαν σε περίπτωση ανυπακοής ήταν βαρύτατες σε πολλές περιπτώσεις τιμορώντας σύμφωνα με την αρχή της συλλογικής ευθύνης, εφαρμόζανε επίσης τακτικές πολιτικής επιστάτευσης. Με αυτά, καλύτερα να μην υπήραχαν, παρά να μετέφεραν στις υπόλοιπες γενιές τα κουσούρια τους. Νομίζω πως οι μάζες μπορούν και βρίσκουν καλύτερους τρόπους αντίστασης και ότι το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ ήθελε αν όχι να εγκαθιδρύσει ένα σταλινικού τύπου κράτους (μετά την αποχώρηση των γερμανών) να έχει ένα μερίδιο εξουσίας εμποδίζοντας κάθε άλλη μορφή αυτοοργανωμένης αντίστασης.

    Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: