our news

Σχόλιο: Eurovision και αντισημιτισμός

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 2,869 other followers

του D.K

Γίναμε για πολλοστή φορά μάρτυρες του εθνικισμού και αντισημιτισμού της ελληνικής αριστεράς και πέριξ της, με αφορμή φυσικά τη eurovison που έλαβε χώρα στο κράτος του Ισραήλ. Πέρα από τις ”δράσεις” των ημερών πριν την διοργάνωση – πορείες έξω από την ΕΡΤ, έξαρση του αντισημιτισμού με σύμβολα των SS στα διαφημιστικά της eurovision από το ελληνικό BDS κλπ, ένα γεγονός προσπάθησε να χαρακτηρίσει συμβολικά τον χθεσινό τελικό. Το σχολιάζουμε για να δούμε τι, για άλλη μια φορά, υποδεικνύει το πάθος ενάντια στο Ισραήλ, ειδικότερα για τους έλληνες πατριώτες και την ελληνική αριστερά.

Η ομάδα της Ισλανδίας, λοιπόν, κατά τη διαδικασία βαθμολόγησης της σήκωσε banner της Παλαιστίνης. Οι αντιδράσεις ως αναμενόταν – όπως κανείς μπορεί ενδεικτικά να δει στα social media- κινούνταν μεταξύ των κλασσικών πυλώνων, εν ολίγοις: έξαρση του παλαιστινιακού πατριωτισμού ενάντια στο κακό Ισραήλ που “σκοτώνει παιδιά στη Γάζα” ως μια δίκαιη πράξη συμβολικής ανταπόδοσης στην ”κατοχή” και το ”ξέπλυμα” αυτής.

Αλλά ας προσπαθήσουμε να σκεφτούμε τι μπορεί να σημαίνει το banner της Παλαιστίνης στη Eurovision :

1) Το Ισραήλ είναι αρκετά δημοκρατικό παρά την πολύχρονη πολεμική σύγκρουση και την κατάσταση στη Γάζα και ευρύτερη περιοχή, ώστε να επιτρέπει τέτοιες εκδηλώσεις ακριβώς επειδή η πολιτική και στρατιωτική σύγκρουση με Χαμάς είναι έτσι κι αλλιώς ζήτημα που καθορίζει τις τύχες της κοινωνίας του Ισραήλ θεμελιακά. Μιας και, για παράδειγμα, οι άραβες αποτελούν μεγάλο κομμάτι του πολιτογραφημένου πληθυσμού του Ισραήλ – είναι φυσικά λογικό να υπάρχουν αντιδράσεις από την διοργάνωση αλλά εντάσσονται άνετα σε αυτή την δημοκρατικότητα

2) Το banner ήταν μια γνήσια πράξη αντίστασης και αμαύρωσε συμβολικά την κυριαρχία του Ισραήλ τη στιγμή που το ίδιο ήθελε να “pinkwash” τον εαυτό του μέσω ενός ψευδο-diversity -πιάστηκε δηλαδή στον ύπνο. Το 2ο είναι και αυτό που σίγουρα εννοήθηκε αν μην τι άλλο από όσους πανηγύρισαν την εμφάνιση του banner.

Είτε ισχύει το 1ο, είτε το 2ο, η πράξη αυτή μας λέει πόσο όντως δημοκρατικό είναι το κράτος του Ισραήλ. Γιατί, ακόμα και στη δεύτερη περίπτωση φαίνεται ότι μπορεί να αντέξει τέτοιες εμφυλιοπολεμικές εκδηλώσεις εκεί που υποτίθεται θέλει να ”ξεπλυθεί” από την τρομερή κατακραυγή της δυτικής αριστεράς και του αραβικού κόσμου και τη δυνατότητά του ως δημοκρατικό κυρίαρχο κράτος να ενσωματώνει τις ”αντιστάσεις” των φαντασμένων Ευρωπαίων σε ένα έτσι κι αλλιώς show εθνικής ενσωμάτωσης των αποκλεισμένων ταυτοτήτων. Και είναι, φυσικά, δημοκρατικό ως κυρίαρχο κράτος (όπως κυρίαρχη είναι η ΧΑΜΑΣ στη Γάζα)- μιας και πολλοί παρεξηγούν την έννοια της δημοκρατίας με μια αφηρημένη ελευθερία του λόγου.

Ωστόσο, και παρ’ ολα αυτά, η 2η ερμηνεία εμπεριέχει και αυτό το κάτι διαφορετικό από την επιβεβαίωση της δημοκρατικής κυριαρχίας του Ισραήλ. Αρχικά, για το Pinkwashing: Μας λένε οι Ευρωπαίοι ακτιβιστές κλπ, ότι το κράτος του Ισραήλ μπορεί μόνο να “ξεπλένεται” μέσω του πολιτισμού του θεάματος και τίποτε άλλο, μιας και το βαραίνει όλο το ηθικό βάρος του κόσμου και δεν μπορεί απλά να συμμετέχει στα πολιτιστικά πανηγύρια, όπως κάνουν όλα τα κράτη του δυτικού κόσμου, ανεξαρτήτως και παρά των εγκλημάτων που έχουν διαπράξει και διαπράττουν ενάντια στην ανθρωπότητα. Μόνο το κράτος του Ισραήλ είναι αυτό που λοιδορείται ως ηθικά μεμπτό να εμφανίζεται σε τέτοια πολιτιστικά πανηγυράκια – ακόμα κι αν είναι η eurovision, για όλα τα υπόλοιπα Άγια Κράτη της Ευρώπης, ουδέν πρόβλημα μιας και εκεί όλα έχουν λυθεί και η εθνική ενότητα απολαμβάνει τον εαυτό της.

Κατά δεύτερον, και εδώ έγκειται αυτό το κάτι διαφορετικό, η έξαρση των πανηγυρισμών -έστω και εικονικών- μπορεί μόνο να υποδεικνύει το εμφυλιοπολεμικό κλίμα που η ευρωπαϊκή αριστερά και τα αραβικά εχθρικά κράτη (όπως και η ΧΑΜΑΣ) του Ισραήλ επιθυμούν να καλλιεργούν ενάντια στην ύπαρξή του, με αφορμή την πολύχρονη αραβο-ισραηλινή σύγκρουση. Και αυτό διότι, και παρά το γεγονός πως τα δικαιώματα των Παλαιστινίων στερούνται εφαρμογής από την φασιστική ΧΑΜΑΣ περισσότερο και λιγότερο από το Ισραήλ, η συμβολική εμφάνιση του banner της Παλαιστίνης γίνεται αντιληπτή ως εχθρική πράξη πρώτα από τους πράττοντες και ύστερα – και αν – από το Ισραήλ. Με λίγα λόγια, οι ανεγκέφαλοι Ευρωπαίοι οπαδοί της Παλαιστίνης το μόνο για το οποίο είναι ικανοί είναι η συνέχιση του πολέμου με άλλα μέσα – δηλαδή, συμβολικά, συμπράττοντας με τη ΧΑΜΑΣ στην μη επίλυση της σύγκρουσης. Το πρόβλημα είναι πάντα η εξωτερική εφαρμογή -ειδικά από Ευρωπαίους ακτιβιστές, πρακτικών που στρέφονται τόσο ενάντια στο Ισραήλ με αντισημιτικούς όρους όσο και ενάντια στο Παλαιστινιακό προλεταριάτο στη Γάζα το οποίο και βρίσκεται υπό την ακραία κυριαρχία της ΧΑΜΑΣ όπως αυτές οι εκδηλώσεις, όπου για παράδειγμα δεν γίνονται αντιληπτές ως pinkwashing της ΧΑΜΑΣ!. Ως ανέξοδοι σχολιαστές, αυτό που οι πράξεις τους υποδεικνύουν και ενημερώνουν είναι η εκάστοτε δικιά τους εθνική πολιτική ενότητα και όχι κάποια διεθνική χειραφετητική θέση στο ζήτημα.

Γιατί, στο μεσοδιάστημα των εννοιών, η χαρά της ελληνικής αριστεράς και φίλων της στα ελληνικά social media δεν μπορεί παρά να γειωθεί με την αδυναμία να φανταστεί η ίδια αλβανική σημαία να σηκώνεται σε ελληνική eurovision – ή ακόμα και μακεδονική, χωρίς ακροδεξιά εκπυρσοκρότηση σε όλη τη χώρα και πατριωτική έξαρση από την ίδια. Ή ακόμα, δεν μπορεί παρά να γειωθεί με το γεγονός των πογκρόμ, όταν ο αλβανικός αθλητισμός αμφισβήτησε την ελληνική υπερηφάνεια. Τη στιγμή που το ελληνικό κράτος έχει ολοκληρωτικά απαγορεύσει σε οποιαδήποτε εθνική μειονότητα να εκφράζεται και έχει στη πράξη σβήσει κάθε μνήμη της (με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Μακεδονική)· τη στιγμή που ποτέ δεν θυμάται η ελληνική αριστερά φυλετικές και εθνικές μειονότητες στους δικαιωματικούς αγώνες της για… εθνική ανεξαρτησία, είναι το λιγότερο μεταγλώττιση της εθνικής ενότητας που επιδιώκει στο κράτος της αυτή η συμβολικά εμφυλιοπολεμική και ανέξοδη υποστήριξη στα banner της Παλαιστίνης στη eurovision, ορθωμένα από Ευρωπαίους ακτιβιστές και την… MADONNA. Ακόμα – ακόμα, κάτι τέτοιο υποδεικνύει και την συμβολική διακύβευση της κυριαρχίας του Ισραήλ, κάτι που αναπαριστά την γενικότερη εμπόλεμη συνθήκη στην περιοχή, σε σχέση ξανά – και η σύγκριση γίνεται λόγω της ελληνικής αριστεράς – με το ελληνικό κράτος που χαίρει άκρας κυριαρχικής και ιμπεριαλιστικής υγείας στα Βαλκάνια και εκτείνει τις επιχειρήσεις του και στη Ν.Α Μεσόγειο. Ενώ δηλαδή το Ισραήλ απέχει από το να είναι ο απόλυτος άρχων σε μια περίπλοκη διακρατική σύγκρουση η οποία και αναπαράγει συνολικά την καπιταλιστική κυριαρχία, το ελληνικό κράτος σχεδιάζει και επεκτείνει τις βλέψεις του ως βασικός power factor της ευρύτερης περιοχής.

Έτσι, η συμβολική υποστήριξη του εμφυλίου ”κάπου μακρυά” καταλήγει απλά να υποβαστάζεται από την εθνική πολιτική ενότητα που τα υποκείμενα – ακτιβιστές απολαμβάνουν στις χώρες τους, έμπλεα πολιτικών δικαιωμάτων. Γιατί, η συμβολική αμφισβήτηση της κρατικής κυριαρχίας δεν είναι πάντα προοδευτική, πόσο μάλλον κομμουνιστική· Γιατί, μια επαναστατική διακύβευση της κρατικής κυριαρχίας θα φρόντιζε πρώτα και κύρια για τον δικό της εμφύλιο, τα δικά της κρατικά σύμβολα.

Είναι, λοιπόν, ακόμα μια αριστερή αντι-ιμπεριαλιστική αντισημιτική έκφραση εθνικής ελληνικής ενότητας: η προσπάθεια για εκ τους ασφαλούς εισαγωγής στοιχείων εμφυλίου -μέσω της έγερσης εθνικών συμβόλων εμπόλεμων μερών- στο κράτος του Ισραήλ, την ίδια στιγμή που ακριβώς παρόμοιες ενέργειες στο ελληνικό κράτος όχι μόνο δεν τυγχάνουν υποστήριξης από την ελληνική αριστερά αλλά, αντίθετα, σφόδρα αποσιωπούνται τα εγκλήματα του ελληνικού κράτους και αναφανδόν υποστηρίζεται η ιμπεριαλιστική του ατζέντα – όπως είδαμε με το ζήτημα της Μακεδονίας.

Όσο θα μιλάνε για ”λευτεριά στη Παλαιστίνη” εμείς απλά θα βλέπουμε τον αντισημιτικό ελληνικό εθνικισμό.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: