our news

Σκέψεις με αφορμή την υπόθεση της Carola Rakete

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 2,878 other followers

Γράφει ο Σταμάτης Τσούμαρης

Βλέποντας τις σχετικές εξελίξεις με αναφορά την σύλληψη της Carola Rakete, δημιουργούνται μια  σειρά από κριτικές σκέψεις και αναστοχασμούς. Η ακροδεξιά ιταλική κυβέρνηση από την μια, προτάσσει έναν λόγο για την ποινικοποίηση της διάσωσης ανθρώπινων ζωών, και συγκεκριμένα “άλλων” ζωών,  αναφομοίωτων ετεροτήτων, εκτός της ευρωπαϊκής περιχαρακωμένης (και ταυτόχρονα τμηματικής) ταυτότητας.

Σίγουρα η διάσωση μεταναστών και ο ελλιμενισμός στην Λαμπετούζα είναι μια πολιτική πράξη αμφισβήτησης της κυρίαρχης ιδεολογίας, σημασία ωστόσο έχει να δούμε από ποιόν πραγματώνεται  και από ποιον στηρίζεται πολιτικά.  Έχουμε λοιπόν τα εξής δεδομένα: ένα ναυαγοσωστικό σκάφος, το Sea-Watch 3 της ομόνυμης ΜΚΟ και ένα πλήρωμα εργαζομένων της. Στην περίπτωση των ΜΚΟ, συναντούμε μια ιδεολογία περί  ανθρωπισμού που οι μόνες κριτικές ενστάσεις στο ανθρώπινο δίκαιο αναφέρονται στην μη τήρηση του και στην ορατότητα της ύπαρξης των προσφύγων και στις ιστορίες βίου τους, χωρίς αυτά να έρχονται απαραίτητα σε ρήξη με τις δομές που παράγουν το προσφυγικό, αλλά και με την ιδεολογία των παγκόσμιων οργανισμών όπως UNHCR και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τα Ανθρώπινα δικαιώματα.

Δεν είναι λίγες οι φορές που από επαγγελματίες της ανθρωπιστικής δράσης, έχουμε δει οικειοποιημένους αυτούς τους λόγους με στόχο την πίεση για την πλήρη εφαρμογή του διεθνούς δικαίου. Ο λόγος αυτός όμως, δεν γίνεται δικός τους με στόχο την ανάδειξη των αντιφάσεων εντός ενός γενικευμένου “ανθρωπισμού” που προτάσσεται από κάποιους οργανισμούς, την ώρα που τα ίδια κράτη-μέλη που μετέχουν σε αυτούς, παρέχουν “ανθρωπιστική βοήθεια¨ και ταυτόχρονα συμμετέχουν στις πολεμικές και ιμπεριαλιστικές επιχειρήσεις στις χώρες προέλευσης των προσφύγων-μεταναστών.

Η ίδια η γερμανική κυβέρνηση με παρέμβαση του υπουργείου εξωτερικών στην σύνοδο κορυφής ζήτησε την αποφυλάκιση της Γερμανίδας υπηκόου Rakete, όπως έκαναν και άλλοι διεθνείς οργανισμοί που ζητάνε την συλλογή υπογραφών. Η ίδια σε ερωτήσεις σχετικά με την ενέργεια που έκανε, φαίνεται να απαντά με ένα “δίκαιο της εξαθλίωσης”, από μια σκοπιά δηλαδή καθαρά σωστισμού της ανθρώπινης ζωής που αν δεν είχε επέμβει η ΜΚΟ της, είτε θα είχαν βέβαιο πνιγμό είτε, συντηρώντας τους στο σκάφος, θα πέθαιναν αργά ή γρήγορα.

Βλέπουμε λοιπόν πως παράγεται μια ιδεολογία που πρωτίστως ιεραρχεί την διάσωση της ζωής,  ανεξαιρέτως των ποιοτήτων της. Η Ευρώπη δεν είναι ο τόπος επαγγελίας που προσδοκούσαν οι μετακινούμενοι πληθυσμοί, είτε λόγω των υγρών νεκροταφείων-περασμάτων είτε λόγω της κόλασης των κέντρων κράτησης.

Παρόλο που η Ευρώπη-φρούριο καλά κρατεί, οι αντιστάσεις που προβάλλονται τελούνται επιτελεστικά από οιονεί ηρωίδες και ήρωες επαγγελματίες της ίδιας δομής που έχει επινοηθεί και κληθεί να  συντηρήσει και να αναπαράγει το ίδιο το ζήτημα, χωρίς καμία τομή σε αυτό που το γεννά. H Rakete, είτε αφεθεί ελεύθερη είτε όχι, οι πρόσφυγες θα μετακινηθούν σε Γαλλία, Γερμανία, Φινλανδία, Λουξεμβούργο ή Πορτογαλία. Αυτό το γεγονός δεν θα είναι η λύση για τους 42 μετανάστες, αλλά η  αρχή της επισφάλειάς τους σε ένα αφιλόξενο, ξενοφοβικό, ρατσιστικό ευρωπαϊκό περιβάλλον.

Ευχαριστώ την Α.Β., φίλη και εργαζόμενη σε Μ.Κ.Ο. για τις σκέψεις της και την συζήτηση.

Advertisements

2 Comments on Σκέψεις με αφορμή την υπόθεση της Carola Rakete

  1. “..από μια σκοπιά δηλαδή καθαρά σωστισμού της ανθρώπινης ζωής που αν δεν είχε επέμβει η ΜΚΟ της, είτε θα είχαν βέβαιο πνιγμό είτε, συντηρώντας τους στο σκάφος, θα πέθαιναν αργά ή γρήγορα.” Τι ακριβώς είναι ο “σωστισμός”;

    Like

    • Σταμάτης Τσούμαρης // July 3, 2019 at 7:32 am // Reply

      Είναι αναλυτική κατηγορία δανειζομενη από την Κοιν. Ανθρωπολογία, στην παρούσα πραγματολογικη συνθήκη αναφέρεται στους σκοπούς διάσωσης και όχι απλά στην τέλεση της, δηλαδή το περιεχόμενο της έννοιας αφορά την διαδικασία διάσωσης και τις προθέσεις από την πλευρά αυτού που ενεργεί προς αυτή. Στην ανθρωπολογια σωστισμος είναι η κίνηση συλλογής εθνογραφικου υλικού από πολιτισμούς που είναι σε κίνδυνο προς εξαφάνιση. Εδώ επιχειρείται απλά μια αναλογία, καθώς τα δρωντα υποκείμενα είναι δυτικοί επαγγελματίες με στόχο την διάσωση υποκειμενων (και άρα δυνητικά και του πολιτισμού τους) που βρίσκονται σε συνθήκες εξαίρεσης. Ελπίζω να έγινε κατανοητό.

      Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: