τελευταία νέα σε τίτλους

Emma Goldman…ένα βιογραφικό σημείωμα

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 3,141 other followers

Γράφουν οι becoming minority

Το παρακάτω κείμενο αποτελεί μέρος μιας προσπάθειας προσέγγισης του Ισπανικού Εμφυλίου ως ρωγμή στον καπιταλιστικό χώρο-χρόνο και των δομών που την πραγμάτωσαν. Η αναρχική φεμινίστρια Emma Goldman συνέβαλε με την δυναμική της προσωπικότητα στην διάδοση των ιδεών και των πρακτικών που εφαρμόστηκαν εκεί, κάνοντας ταξίδια στην Ισπανία, συνομιλώντας και αλληλογραφώντας με τα διαρκώς λαχανιασμένα πνευμόνια της επανάστασης.


Γεννήθηκε στις 27 Ιουνίου του 1869 σε ένα Εβραϊκό γκέτο στη πόλη Κόβνο (Kowno) της σημερινής Λιθουανίας, που τότε ήταν ακόμα τμήμα της Ρωσσικής Αυτοκρατορίας. Σε ηλικία 13 ετών (1882), η οικογένειά της μετανάστευσε σε μια Εβραϊκή συνοικία της Πετρούπολης. Εκεί εργάστηκε σε ένα εργοστάσιο για να ενισχύσει οικονομικά την οικογένειά της. Το 1885, σε ηλικία 16 ετών, μετανάστευσε στην Αμερική όπου εγκαταστάθηκε στην περιοχή Ρότσεστερ (Rochester) της Νέας Υόρκης. Τα γεγονότα στο Σικάγο το 1836, οι νέες γνωριμίες και οι εφημερίδες που κυκλοφορούσαν αποτέλεσαν την αφετηρία της γνωριμίας της με τον αναρχισμό. Η ενασχόληση όμως της Γκόλντμαν με τα κοινωνικά ζητήματα είχε ξεκινήσει ήδη από τη Ρωσία, λόγω των κοινωνικοπολιτικών συνθηκών που επικρατούσαν εκεί. Γεγονότα όπως η δολοφονία του Τσάρου Αλεξάνδρου ΙΙ από Σοσιαλεπαναστάτες το 1881, η σκληρή οικογενειακή πατριαρχική καταπίεση, τα πογκρόμ που πραγματοποιούνταν εναντίον των εβραϊκών κοινοτήτων και η σοβαρή οικονομική κρίση, επηρέασαν την Γκόλντμαν και την ώθησαν να αποκτήσει επαφές με ριζοσπαστικούς κύκλους στη Πετρούπολη.

Η Γκόλντμαν δραστηριοποιόταν σε επίκαιρα ζητήματα. Υπερασπιζόταν τις απροστάτευτες πόρνες και τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων. Κατήγγελλε τον πουριτανισμό ως μάστιγα που διαπερνάει όλες τις κοινωνικές σχέσεις και θέλει τις ανύπαντρες γυναίκες, παρθένες ή πόρνες (Η Υποκρισία του Πουριτανισμού-1917). Εξέφραζε την εναντίωσή της στον γάμο, κατηγορώντας τον ως μια οικονομική συμφωνία (economic arrangement) που παρέχει ασφάλεια στην γυναίκα και διασκέδαση στον άνδρα. Συγκρούστηκε με το γυναικείο κίνημα των Σουφραζέτων (ο όρος «σουφραζέτα», προέρχεται από την λέξη “suffragist” που δηλώνει τον υποστηρικτή ή την υποστηρίκτρια του “universal suffrage”, του καθολικού δικαιώματος στην ψήφο). Διαφωνούσε, μέσα στο πλαίσιο απόρριψης κάθε κοινοβουλευτικής λογικής, με την χειραφέτηση της γυναίκας μέσω του δικαιώματος στην ψήφο, υποστηρίζοντας ότι η ψήφος είχε ήδη ληστέψει την αξιοπρέπεια του άνδρα αφαιρώντας όποια εμπιστοσύνη είχε στην άμεση δημιουργική του δράση. Το 1915 με 1916 έδωσε στις Η.Π.Α. πολλές διαλέξεις για το ζήτημα ελέγχου των γεννήσεων. Για τις διαλέξεις αυτές, συνελήφθη και δικάστηκε σε δεκαπέντε ημέρες φυλάκισης (Απρίλιος-Μάιος 1916). Η Γκόλντμαν έθετε τα προβλήματα των γυναικών εντός μιας επαναστατικής αναρχοφεμινιστικής οπτικής που την έφερνε σε σύγκρουση με την πατριαρχική νοοτροπία πολλών αναρχικών, ακόμα και με μαχητικές φεμινίστριες.

Ένας δεύτερος τομέας στον οποίο δραστηριοποιήθηκε έντονα ήταν ο μιλιταρισμός ως αδιαχώριστο στοιχείο κάθε κράτους. Μαζί με τον σύντροφό της Alexander Berkman αντιστάθηκε στην στρατολόγηση που επέβαλαν οι Η.Π.Α. το 1917, όταν εισήλθαν στον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο. Συμμετείχε στην ίδρυση των Ενώσεων Εναντίον της Στρατολόγησης (“No-Conscription Leagues”). Δε πήρε το μέρος κανενός από τα αντίπαλα στρατόπεδα, υποστηρίζοντας πως η οργανωμένη βία του κράτους είναι εκείνη που προκαλεί την ατομική βία στη βάση της κοινωνίας. Άποψή της ήταν ότι το κοινωνικό φαντασιακό που δημιουργεί η κρατική δύναμη ποτίζει όλες τις κοινωνικές σχέσεις, όπως αυτές που αναπτύσσονται μέσω της οικογένειας και του σχολείου, παράγοντας υποκειμενικότητες έτοιμες να υπηρετήσουν πρόθυμα τα κρατικά συμφέροντα. Τοποθετήθηκε ενάντιας κάθε είδους πατριωτισμού κατηγορώντας τον ως απειλή για την ελευθερία προτείνοντας την αντικατάστασή του με την παγκόσμια αδελφοσύνη. Για την αντιμιλιταρική της δράση φυλακίστηκε μαζί με τον σύντροφό της Berkman για δύο χρόνια με την κατηγορία της συνωμοσίας για παρεμπόδιση της στρατολογίας των Αμερικάνων. Ο Berkman, είχε ήδη φυλακιστεί για 14 χρόνια για την απόπειρα δολοφονίας του μεγαλοβιομήχανου Henry Clay Frik, την οποία συνωμότησε με την Goldman το 1892.

Το 1919 απελάθηκε από τις Η.Π.Α. μαζί με τον σύντροφό της Berkman και άλλους ρώσους ριζοσπάστες προς τη Ρωσσία. Λόγω όμως της έντονης καταστολής του λενινιστικού ολοκληρωτισμού και ειδικά μετά την αιματηρή καταστολή της εξέγερσης της Κροστάνδης το 1921, η Goldman και ο Berkman αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη Ρωσία. Το μεγάλο της ενδιαφέρον για τα γεγονότα που χαρακτήρισαν την εποχή εκείνη εκφράστηκαν μέσα από τα βιβλία που έγραψε “My disillusionment in Russia” («Η απογοήτευσή μου από Ρωσσία») που εκδόθηκε το 1923 στη Νέα Υόρκη και “My further Disillusionment in Russia” που εκδόθηκε το 1925 στην Μεγάλη Βρετανία. Όπως καταλαβαίνει κάποιος και από τους τίτλους των σχετικών βιβλίων η Γκόλντμαν διαφωνούσε με την πολιτική του Λένιν και του Κόμματος θεωρώντας ότι η εδραίωση της «δικτατορίας του προλεταριάτου» ήταν έγκλημα κατά της Επανάστασης. Παράλληλα, έκανε σαφή διάκριση μεταξύ της επαναστατικής βίας ως μέσω άμυνας και της τρομοκρατικής βίας, χρήση της οποίας έκαναν οι μπολσεβίκοι για να επιβληθούν, την οποία χαρακτήριζε ως αντεπαναστατική.

Με το ξέσπασμα της Ισπανικής Επανάστασης το 1936, η Γκόλντμαν ανέκτησε τις ελπίδες της για την ανατροπή του κοινωνικού κατεστημένου και ταξίδεψε εκεί τρεις φορές. Τη πρώτη φορά από τον Αύγουστο έως το Δεκέμβριο του 1936, τη δεύτερη από το Σεπτέμβριο έως το Νοέμβριο του 1937 και τη τρίτη από το Σεπτέμβριο έως το Νοέμβριο του 1937. Εκεί γνωρίστηκε με τους Ισπανούς αναρχικούς τους οποίους θαύμαζε για το βάθος και τη διαύγεια της αναρχικής συνείδησής τους. Επιστρέφοντας στο Λονδίνο, διέδιδε τις ιδέες της CNT-FAI.

 

βιβλιογραφία:

  1. Η Έμμα Γκόλντμαν για την Ισπανική Επανάσταση: Οράματα στη φωτιά – Α. Το ισπανικό αναρχικό κίνημα
  2. Για το Λαθρεμπόριο Γυναικών: Η τραγωδία της γυναικέιας χειραφέτησης – Emma Goldman

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: