τελευταία νέα σε τίτλους

note #155 – KARL MARX: Dixi et salvavi animam meam –

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 5,706 other followers

O Προμηθέας και ο Lucifer, αυτά τα δύο προσωπεία του Ρομαντικού Εξεγερμένου, συνοδεύουν τον Karl Marx σε όλη την διάρκεια του βίου του. Ήδη, στα πρώτα κείμενα, βλέπουμε να δοξάζεται ο Προμηθέας και να εγγράφεται στην πρώτη σειρά των ‘‘μαρτύρων και των αγίων της Φιλοσοφίας’’ [Differenz der demokritischen und epikureischen Naturphilosophie, <1841>]. Αλλά και ο Πειρασμός αναφέρεται σε ένα από τα νεανικά ποιήματα του. Εμφανίζεται με τα Ρομαντικά χαρακτηριστικά ενός άγριου μουσικού, που αρνείται να υμνήσει την αρμονία της δημιουργίας και δεν επιθυμεί τίποτε άλλο από το να διαπεράσει με το ξίφος του τις ψυχές. Ο Θεός, δεν αγαπά την Τέχνη και δεν την τιμά· η Τέχνη τρέφεται από τους ατμούς της Κολάσεως και εμπνέεται από τον Διάβολο.

Tο ‘‘μελαχρινό παλληκάρι της Treve’’, όπως είχαν αποκαλέσει τον Karl Marx o Friedrich Engels και ο Edgar Bauer, θα φέρει σε όλη την διάρκεια του βίου του, το ίχνος τωνερωτοτροπιών του με το Εωσφορικό Κακό: αυτό το σκληρό φως, αυτά τα κακεντρεχή, σαρδόνια χαρακτηριστικά, συνειδητά βλάσφημα, αυτοί οι γιγάντιοι σαρκασμοί, που διαπερνούν αιφνιδίως την prōsa του Marx, ακόμα και η ενίοτε σκοτεινή τόλμη και μεγαλοσύνη των κεραυνοβόλων αποστροφών του, πηγάζουν από μια Προμηθεϊκή εχθρότητα απέναντι στην τάξη των αδυσώπητων θεών που τους είδε θρονιασμένους πάνω σε έναν Όλυμπο Ατιμίας.

*

<<Κι έτσι εγώ σταθερά θα μπορώ να πατήσω
Μέσα στο απέραντο διάστημα,
Νικώντας κάθε πόνο στη λάμψη του προσώπου σου
Τη στιγμή που τα όνειρα πάλι προβάλλουν
Σαν αστραπές γύρω απ’ το Δένδρο της Ζωής.>>

{Τελευταίο Σονέτο για την Jenny, ‘‘1837’’}

*

«Φυσικά τα όπλα της κριτικής δεν μπορούν ν’ αντικαταστήσουν την κριτική των όπλων, η υλική δύναμη πρέπει ν’ ανατραπεί με υλική δύναμη, αλλά η θεωρία γίνεται επίσης υλική δύνμαη από τη στιγμή που θα κυριέψει τις μάζες. Η θεωρία είναι ικανή να κυριέψει τις μάζες από τη στιγμή που εξηγεί ad hominem και εξηγεί ad hominem από τη στιγμή που γίνεται ριζοσπαστική. Για να γίνει ριζοσπαστική, πρέπει να συλλάβει τη ρίζα του ζητήματος. Όμως για τον άνθρωπο η ρίζα είναι ο ίδιος ο άνθρωπος.»

// Zur Kritik der Hegelschen Rechtsphilosophie, ”1843”

*

[11]
«Οι φιλόσοφοι έχουν επιχειρήσει, με διάφορους τρόπους, μόνο την ερμηνεία του κόσμου – η πραγματική πρόκληση είναι η μεταβολή του.»

// Ad Feuerbach, ‘‘1845’’

*

«Με την σύντομη αυτή σκιαγράφηση της πορείας των μελετών μου στον τομέα της Πολιτικής Οικονομίας θέλω να δείξω ότι οι απόψεις μου, όπως κι αν τις κρίνει κανείς και όσο λίγο και αν συμφωνούν με τις ιδιοτελείς προκαταλήψεις των κυρίαρχων τάξεων, είναι το αποτέλεσμα ευσυνείδητης και μακρόχρονης έρευνας. Στην είσοδο όμως της Wissenschaft, όπως και στην είσοδο της Κόλασης, πρέπει να γραφεί η αξίωση:

Qui si convien lasciare ogni sospetto
Ogni vilta convien che qui sia morta.
(Εδώ πρέπει να αφήσεις κάθε υποψία,
κάθε ποταπότητα εδώ πρέπει να πεθάνει.)
[Dante Alighieri, Divina Commedia] »

// Zur Kritik der Politischen Ökonomie, Vorwort: London, im Januar ‘‘1859’’

*

«Προϋποθέτω φυσικά αναγνώστες που θέλουν να μάθουν κάτι το καινούργιο και επομένως να σκεφτούν και οι ίδιοι.»

«Κάθε κρίση επιστημονικής κριτικής μου είναι ευπρόσδεκτη. Απέναντι στις προλήψεις της λεγόμενης κοινής γνώμης, που δεν της έκανα ποτέ παραχωρήσεις, ισχύει για μένα τώρα όπως και πρώτα το ρητό του μεγάλου φλωρεντιανού:

Segui il tuo corso, e lascia dir le genti!
(Τράβα, το δρόμο σου, κι άσε τον κόσμο να λέει!)
[Dante Alighieri, Divina Commedia]»

// Das Kapital, Vorwort: London, 25. Juli ‘‘1867’’

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: