τελευταία νέα σε τίτλους

V. I. Lenin: Η εθνικοποίηση των εβραϊκών σχολείων

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 5,706 other followers

Το παρακάτω άρθρο του Λένιν δημοσιεύτηκε στην Severnaya Pravda αριθ. 18, 18 Αυγούστου 1913 και αποτελεί ένα σπουδαίο ιστορικό ντοκουμέντο πάνω στις απόψεις, τα όρια και τις αντιφάσεις της σκέψης του Λένιν σχετικά με το εβραϊκό ζήτημα. Όπως μπορείτε να διαβάσετε παρακάτω, φαίνεται ότι ο Λένιν πίστευε ότι η διαδικασία της αφομοίωσης των Εβραίων στην δυτική Ευρώπη είχε ως ένα βαθμό ολοκληρωθεί. Υποστηρίζει ότι υπήρξε σημαντική βελτίωση των συνθηκών της καθημερινότητας των εβραϊκών κοινοτήτων στην νεαρή αστική κοινωνία, λόγο ότι ο μεσαίωνας είχε περάσει ανεπιστρεπτί.  Αν και δεν έχει εντελώς άδικο, ο Λένιν δεν ήταν ιδιαίτερα διορατικός. Μέσα από αυτό το άρθρο φαίνεται να υποτιμά τον αντισημιτισμό του εθνο-λαϊκού παράγοντα μέσα στα αστικά κράτη της δυτικής Ευρώπης που πολλές φορές εκφράστηκε και στο επίπεδο της κυβερνητικής πολιτικής, όπως έγινε για παράδειγμα στην «υπόθεση Ντρέιφους».  Το άρθρο το βρήκαμε εδώ: https://www.marxists.org/archive/lenin/works/1913/aug/18.htm

V. I. Lenin: Η εθνικοποίηση των εβραϊκών σχολείων

Η πολιτική της κυβέρνησης είναι εμποτισμένη με το πνεύμα του εθνικισμού. Γίνονται προσπάθειες να παραχωρηθεί κάθε είδους προνόμιο στο “κυρίαρχο”, δηλαδή στο μεγαλόρωσσο έθνος, παρόλο που οι μεγαλόρωσοι αποτελούν μειοψηφία του πληθυσμού της Ρωσίας, για την ακρίβεια μόνο το 43%.

Γίνονται προσπάθειες να περικοπούν ακόμη περισσότερο τα δικαιώματα όλων των άλλων εθνών που κατοικούν στη Ρωσία, να διαχωριστεί το ένα από το άλλο και να υποδαυλιστεί η εχθρότητα μεταξύ τους.

Η ακραία έκφραση του σημερινού εθνικισμού είναι το σχέδιο εθνικοποίησης των εβραϊκών σχολείων. Το σχέδιο προήλθε από τον εκπαιδευτικό υπάλληλο της περιφέρειας της Οδησσού και εξετάστηκε με συμπάθεια από το Υπουργείο Δημόσιας “Παιδείας”. Τι σημαίνει αυτή η εθνικοποίηση;

Σημαίνει το διαχωρισμό των Εβραίων σε ειδικά εβραϊκά σχολεία (γυμνάσια). Οι πόρτες όλων των άλλων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων -ιδιωτικών και κρατικών- θα είναι εντελώς κλειστές για τους Εβραίους. Αυτό το “λαμπρό” σχέδιο ολοκληρώνεται με την πρόταση να περιοριστεί ο αριθμός των μαθητών στα εβραϊκά σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην περιβόητη “ποσόστωση”!

Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες τέτοια μέτρα και νόμοι κατά των Εβραίων υπήρχαν μόνο στους σκοτεινούς αιώνες του Μεσαίωνα, με την Ιερά Εξέταση, το κάψιμο των αιρετικών.

Στην Ευρώπη οι Εβραίοι έχουν από καιρό αποκτήσει πλήρη ισότητα και συγχωνεύονται όλο και περισσότερο με τα έθνη ανάμεσα στα οποία ζουν.

Το πιο επιβλαβές χαρακτηριστικό στην πολιτική μας ζωή γενικά, και στο παραπάνω σχήμα ιδιαίτερα, εκτός από την καταπίεση και τις διώξεις των Εβραίων, είναι η προσπάθεια να φουντώσει η φλόγα του εθνικισμού, να διαχωριστούν οι εθνότητες στο κράτος η μία από την άλλη, να αυξηθεί η αποξένωσή τους, να διαχωριστούν τα σχολεία τους.

Τα συμφέροντα της εργατικής τάξης – καθώς και τα συμφέροντα της πολιτικής ελευθερίας γενικά – απαιτούν, αντίθετα, την πληρέστερη ισότητα όλων των εθνικοτήτων στο κράτος χωρίς εξαίρεση και την εξάλειψη κάθε είδους φραγμού μεταξύ των εθνικοτήτων, τη συγκέντρωση των παιδιών όλων των εθνικοτήτων στα ίδια σχολεία κ.λπ. Μόνο με την αποτίναξη κάθε άγριας και ανόητης εθνικής προκατάληψης, μόνο με την ένωση των εργαζομένων όλων των εθνών σε μια ένωση, η εργατική τάξη μπορεί να γίνει δύναμη, να προσφέρει αντίσταση στον καπιταλισμό και να επιτύχει μια σοβαρή βελτίωση των συνθηκών διαβίωσής της.

Κοιτάξτε τους καπιταλιστές! Προσπαθούν να υποδαυλίσουν τις εθνικές διαμάχες μεταξύ των “απλών ανθρώπων”, ενώ οι ίδιοι διαχειρίζονται τις επιχειρηματικές τους υποθέσεις αξιοσημείωτα καλά – Ρώσοι, Ουκρανοί, Πολωνοί, Εβραίοι και Γερμανοί μαζί σε μία και την αυτή εταιρεία. Ενάντια στους εργάτες οι καπιταλιστές όλων των εθνών και θρησκειών είναι ενωμένοι, αλλά προσπαθούν να διχάσουν και να αποδυναμώσουν τους εργάτες με εθνικές διαμάχες!

Αυτό το πιο επιζήμιο σχέδιο για την εθνικοποίηση των εβραϊκών σχολείων δείχνει, παρεμπιπτόντως, πόσο λανθασμένο είναι το σχέδιο για τη λεγόμενη “πολιτιστική-εθνική αυτονομία”, δηλαδή η ιδέα να αφαιρεθεί η εκπαίδευση από τα χέρια του κράτους και να παραδοθεί σε κάθε έθνος ξεχωριστά. Δεν είναι αυτό για το οποίο πρέπει να αγωνιστούμε, αλλά για την ενότητα των εργαζομένων όλων των εθνών στον αγώνα ενάντια σε κάθε εθνικισμό, στον αγώνα για ένα πραγματικά δημοκρατικό κοινό σχολείο και για την πολιτική ελευθερία γενικά. Το παράδειγμα των προηγμένων χωρών του κόσμου – ας πούμε, της Ελβετίας στη Δυτική Ευρώπη ή της Φινλανδίας στην Ανατολική Ευρώπη – μας δείχνει ότι μόνο οι σταθερά δημοκρατικοί κρατικοί θεσμοί εξασφαλίζουν την πιο ειρηνική και ανθρώπινη (όχι κτηνώδη) συνύπαρξη των διαφόρων εθνικοτήτων, χωρίς τον τεχνητό και επιζήμιο διαχωρισμό της εκπαίδευσης ανάλογα με τις εθνικότητες.

About furdenkommunismus (450 Articles)
για τον κομμουνισμό

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: