τελευταία νέα σε τίτλους

Το βιβλίο λουλουδιών της Κλάρα Σούμαν

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 5,979 other followers

Λιθογραφία του J. Giere που απεικονίζει την Κλάρα Σούμαν καθισμένη στο πιάνο της σε ηλικία 15 χρονών. 1835.

Ο Ρόμπερτ Σούμαν, που γεννήθηκε στο Ζβίκαου πριν από 211 χρόνια, στις 8 Ιουνίου του 1810, πέθανε σε ηλικία σαράντα έξι ετών σε κλειστό ίδρυμα στο Έντενιχ, στις τέσσερις το απόγευμα. Κανείς δεν ήταν μαζί του. Δύο ημέρες αργότερα κηδεύεται. Η σύζυγός του, η γνωστή βιρτουόζα του πιάνου Κλάρα Σούμαν, σπάει έξι φύλλα δάφνης από τα στεφάνια που βρίσκονται στον τάφο του. Τα συρράπτει, αποξηραμένα, συμπιεσμένα και χρονολογημένα, στην τελευταία σελίδα του “Βιβλίου λουλουδιών για τον Ρόμπερτ”. Αυτό το άλμπουμ προοριζόταν για δώρο, ως liber amicorum, το είχε δημιουργήσει μόλις δύο χρόνια πριν, με σκοπό να το παρουσιάσει στον σύζυγό της την ημέρα Χ, όταν θα επέστρεφε σε αυτήν και τα παιδιά υγιής. Του φέρνει ένα λουλούδι από κάθε συναυλία. Στην αρχή είναι λουλούδια της ελπίδας και της αγάπης: τριαντάφυλλα, βιολέτες, λησμόνια. Αργότερα, τα βότανα εμφανίζονται πιο συχνά, καθώς και τα λουλούδια του ονείρου και του θανάτου: κισσός, παπαρούνες, αειθαλή φυτά. Η προτελευταία καταχώρηση είναι μια λευκή πετούνια, ένα νυχτολούλουδο, που “μαζεύεται με βαθύ πόνο”. Μεταξύ του πρώτου τριαντάφυλλου και αυτής της πετούνιας υπάρχει μια μεγάλη καμπύλη πένθους.

Το βιβλίο λουλουδιών της Κλάρα, που δόθηκε για πρώτη φορά στο κοινό σε μια θαυμάσια έκδοση το 2006 από την Ingrid Bodsch και τον Gerd Nauhaus, είχε μια ενδιαφέρουσα δεύτερη έκδοση: αργότερα αφιέρωσε ένα πολύ παρόμοιο άλμπουμ στον Brahms. Παρ’ όλα αυτά, ο πρώτος μιλάει μια καθαρή γλώσσα. Διαψεύδει δυνατά και καθαρά όλα τα κουτσομπολιά που κυκλοφορούσαν μέχρι πρόσφατα για την αναλγησία μιας νεαρής γυναίκας που επισκέφθηκε τον άρρωστο σύζυγό της μόνο δύο φορές σε δυόμισι χρόνια, που έδωσε τα παιδιά της σε ξένους για φύλαξη, που άφησε να την γιορτάζουν σε περιοδείες συναυλιών και να τη φροντίζει στο σπίτι ένας έξυπνος νεαρός ιππότης (Μπραμς).

Ο μύθος του μανιακού εγωκεντρικού

Τα αποξηραμένα λουλούδια διαψεύδουν επίσης εκείνο το άλλο, όχι λιγότερο κερδοσκοπικό, αλλά σίγουρα μουσικολογικά ντυμένο κουτσομπολιό, το οποίο, εν μέρει τουλάχιστον, ξεκίνησε ακόμη και η ίδια η Κλάρα: για τον μανιακό εγωκεντρισμό ενός ανθρώπου που είχε συντριβεί από τα συναισθήματα, που είχε κλειστεί κατά καιρούς μακριά από τη ζωή, για τη χαλαρή δημιουργική του δύναμη, για τα ίχνη πνευματικής φθοράς στα έργα του, ιδίως τα ύστερα. Οτιδήποτε ήταν τόσο έξω από τον χαρακτήρα του που δεν άρεσε ούτε στην ίδια του τη γυναίκα έπρεπε να κλειδωθεί για χάρη της μεγάλης φήμης του συνθέτη. Το πιο εξέχον θύμα αυτής της λανθασμένης ευλάβειας ήταν το Κοντσέρτο για βιολί σε ρε ελάσσονα του Σούμαν, που γράφτηκε το 1853, αλλά ανασύρθηκε ξανά το 1937 ως δόλιο προπαγανδιστικό μέτρο: επρόκειτο να εκτοπίσει το εξαιρετικά δημοφιλές Κοντσέρτο για βιολί του Εβραίου Μέντελσον.

πηγή πληροφοριών: εφημερίδα FAZ

About furdenkommunismus (524 Articles)
για τον κομμουνισμό

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: