Ένα είναι δεδομένο: Την αστυνομία οπλίζει ο αντιτσιγγανισμός.
Ομάδα των δυνάμεων καταστολής ΔΙΑΣ αργά το βράδυ της Παρασκευής 22/10/2021, στο Πέραμα, γάζωσαν με σφαίρες (πάνω από 38 κάλυκες βρέθηκαν στο σημείο) τρεις μικρούς Ρομά που οι αρχές υποστηρίζουν ότι είχαν κλέψει ένα αυτοκίνητο. Ο οδηγός ήταν 15 χρονών και οι δύο συνοδηγοί, 16 και 18 χρονών. Και οι τρεις ήταν άοπλοι. Ο συνοδηγός του δεκαπεντάχρονου ήταν ο Νίκος Σαμπάνης που έπεσε νεκρός από τα πυρά της αστυνομίας. Ο 16χρονος τραυματίστηκε σοβαρά, ενώ ο 15χρονος διέφυγε.
Στην περιοχή του Περάματος έγινε ακόμα μια κρατική δολοφονία, από εκείνες που είναι πραγματικά εύκολο να γίνουν σε μια προλεταριακή γειτονιά και μάλιστα χωρίς ιδιαίτερο πολιτικό κόστος. Οι δράστες δεν το σκέφτηκαν και πολύ. Ξέρουν ότι η υπόθεση θα κουκουλωθεί. Το θύμα αυτή την φορά δεν ήταν ένας Παύλος Φύσσας, ούτε ένας Αλέξανδρος Γρηγορόπουλος. Ήταν ένας 18χρονος Ρομά. Αυτός είναι και ο λόγος που οι δράστες της δολοφονίας γνωρίζουν πως όχι μόνο η υπόθεση θα κουκουλωθεί γρήγορα, αλλά και ότι θα έχουν την πλήρη στήριξη των ελλήνων νοικοκυραίων. Όσοι δηλαδή σήμερα στηρίζουν αυτή την κυβέρνηση και φωνάζουν για «ησυχία, τάξη και ασφάλεια». Η ακροδεξιά ραχοκοκκαλιά της κυβέρνησης της ΝΔ.
Μαζί με τους φονιάδες του 18χρονου Ρομά Νίκου Σαμπάνη στέκεται ολόκληρος ο μηχανισμός του αστικού κράτους. Τα ΜΜΕ πρωτοστατούν στην διαστρέβλωση των γεγονότων μέσα από μια σειρά ψέματα. Πόσα ψέματα χωρούν σε ένα σενάριο της κυβερνητικής προπαγάνδας; Ας δούμε παρακάτω:
ψέμα 1ο: Ο Νίκος Σαμπάνης δεν ήταν 20 χρονών όπως γράφουν τα ΜΜΕ, αλλά 18 χρονών. Ψέμα 2ο: Hταν συνοδηγός του δεκαπεντάχρονου και όχι οδηγός του αυτοκινήτου. Ψέμα 3ο: Υποστηρίζουν ότι ο Νίκος Σαμπάνης ήταν σεσημασμένος κακοποιός, αλλά στην πραγματικότητα αυτός δεν είχε ποινικό μητρώο και μάλιστα ήταν πατέρας δύο παιδιών και ενός ακόμα αγέννητου. Ψέμα 4ο: Υποστήριξαν ότι εμβόλισαν 5 μηχανές της αστυνομίας, ενώ αυτοί απλά έκαναν όπισθεν με μικρή ταχύτητα όταν εγκλωβίστηκαν. Ψέμα 5ο: Υποστηρίζουν ότι τραυματίστηκαν 7 αστυνομικοί ενώ στην πραγματικότητα δεν τραυματίστηκε κανείς. Ψέμα 6ο: Λένε ότι οι αστυνομικοί πυροβόλησαν στον αέρα, ενώ στην πραγματικότητα αυτοί έριξαν 38 σφαίρες στο ψαχνό. Ψέμα 7ο: Ο συνοδηγός τραυματίστηκε ελαφρά από μία σφαίρα, ενώ στην πραγματικότητα τραυματίστηκε σε ζωτικά όργανα από τρεις σφαίρες [1]. Όλα επιβεβαιώνονται και από τις συνομιλίες στο ασύρματο της αστυνομίας [2]
Την επόμενη της δολοφονίας, όπως είδαμε και παραπάνω, το κράτος έστησε ένα καλά οργανωμένο μηχανισμό παραπληροφόρησης για να δικαιολογήσει τις πράξεις των δυνάμεων καταστολής. Σε αυτόν τον μηχανισμό ήρθαν να προστεθούν οι δηλώσεις των παραγόντων του αστικού κράτους. Πρώτος από όλους ήρθε να κάνει δηλώσεις ο γνωστός σε όλους-ες ακροδεξιός αντιπρόεδρος της ΝΔ, Άδωνις Γεωργιάδης [3]. Σύμφωνα με τον Άδωνη, δολοφονική επίθεση έκαναν οι τρεις Ρομά και όχι η αστυνομία. Σε αυτές τις δηλώσεις ήρθαν να προστεθούν αυτές του Κούγια [4] που ανέλαβε την υπερασπιστική γραμμή της αστυνομίας. Οι «Ρομά είναι μάστιγα», οι «αστυνομικοί αμυνόμενοι». Για να «δέσει το γλυκο» έπρεπε να κάνει δηλώσεις και ένας Τζήμερος [5], όπου έδωσε συγχαρητήρια στην ΕΛ.ΑΣ για την δολοφονία. Αντιτσιγγανικές δηλώσεις σαν του Τζήμερου, του Άδωνη κοκ αποτελούν καθημερινή ρουτίνα στο ελληνικό καπιταλιστικό κράτος. Θα θυμάστε για παράδειγμα τις δηλώσεις του βουλευτή Λακωνίας με τη ΝΔ Δαβάκη που είχε δηλώσει ότι «απαγορεύει στους Ρομά να τον ψηφίσουν». Δηλώσεις με λιγότερο ή περισσότερο αντιτσιγγανικό περιεχόμενο έχουν κάνει στελέχη όλων των κομμάτων του αστικού κοινοβουλίου, καθώς και οργανώσεων του εξωκοινοβουλίου, ακόμα και άτομα του αντιεξουσιαστικού χώρου – τουλάχιστον εδώ στη Λακωνία στα πηγαδάκια τους. Ο αντιτσιγγανισμός είναι βαθιά ριζωμένος στην ελληνική κοινωνία.
Η δολοφονία του Νίκου Σαμπάνη δεν είναι η πρώτη με θύμα ένα – μια Ρομά – Ρομνί, αντίθετα έρχεται να προστεθεί στη μεγάλη λίστα επιθέσεων μετεξύ αυτών και δολοφονιών με αντιτσιγγανικό κίνητρο. Τέτοια ήταν και η δολοφονία στη Μεσσηνία όταν ένας άλλος 18χρονος, ο Χρήστος Καραχάλιος [6] έπεσε από τα πυρά ενός 68χρονου, τον Οκτώβρη 2021. Το ίδιο είχε γίνει και με μια 13χρονη Ρομά, τον Ιούνιο του 2018, στην Άμφισσα ενώ έπαιζε κάπου κοντά στον καταυλισμό όταν κάποιος μπαλαμός άνοιξε πυρ στα τυφλά στον καταυλισμό. Όλες τις προηγούμενες δεκαετίες η «Κοινότητα του Ελληνικού Λαού» έχει πρωταγωνιστήσει σε μια σειρά αντιτσιγγανικές πράξεις, όπου όχι λίγες φορές, αυτές κατέληξαν στη μορφή γενικευμένης βίας ενάντια στις κοινότητες των Ρομά. Τέτοιες ήταν οι ρατσιστικές κινητοποιήσεις στη Λακωνία στη περιοχή των Αμυκλών – Τραπεζοντής έξω από τη Σπάρτη το Μάρτιο 2013 και Μάρτιο του 2014 [7], στον Ασπρόπυργο τον Ιούλιο του 2011 [8], το πογκρόμ στο Μενίδι τον Ιούνιο του 2017 [9]. Σε πολλές περιπτώσεις όπως πχ στον Ασπρόπυργο είχαν και την ανοιχτή στήριξη ακόμα και παραγόντων της σοσιαλδημοκρατίας (ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ).
Σύμφωνα με την κυρίαρχη ιδεολογία, οι Ρομά είναι εγκληματίες εκ γενετής. Tους αποδίδεται πάντα η συλλογική ευθύνη όταν ένας μέλος αυτών των κοινοτήτων κάνει κάποια παραβατική πράξη. Με άλλα λόγια είναι μια φυλή γεννημένων εγκληματιών που η ελληνική εθνική λαϊκή κοινότητα οφείλει να απομονώσει γιατί αυτοί εγκληματούν εις βάρος της. Το εθνικό φαντασιακό οργιάζει. Φτάνει μέχρι και την επιθυμία της εξόντωσης. Φαντασιώνονται στρατόπεδα συγκέντρωσης και θανατικές ποινές με ανορθολογικό πρότυπο αυτό που τελειοποίησε η εθνικοσοσιαλιστική μηχανή κατά την βιομηχανοποίηση του θανάτου, φτάνοντας έτσι στην κορύφωση της βαρβαρότητας στη καπιταλιστική νεωτερικότητα. Κατά αυτή την έννοια πρέπει να κατανοήσουμε τα ιδεολογικά κίνητρα των ελληνικών μικροαστικών στρωμάτων και γιατί αυτά πρωταγωνιστούν (κατά κύριο λόγο) στις αντιτσιγγανικές πράξεις. Η περιθωριοποίηση των κοινοτήτων των Ρομά, ο αποκλεισμός τους από την πώληση εργατικής δύναμης και άλλες λειτουργίες της αστικής κοινωνίας παρουσιάζεται ως μια «δική τους επιλογή», ως μια «φυσική κατάσταση» εφόσον «η φύση τους» είναι μόνο να παρανομούν, εφόσον συλλογικά είναι ένοχοι. Ο αντιτσιγγανισμός είναι μια μορφή ρατσιστικής έκφρασης που ιστορικά έπαιξε σημαντικό ρόλο στη δαιμονοποίηση του «διαφορετικού», του Άλλου και εν τέλει έπαιξε πυρηνικό ρόλο κατά την πορεία κατασκευής της ελληνικής εθνικής λαϊκής κοινότητας – της φαντασμαγορικής κοινότητας με βάση την κοινή καταγωγή, το αίμα κοκ – αυτή που αρκετές στιγμές εκδηλώθηκε ιδιαίτερα δολοφονικά απέναντι στις μη ενσωματωμένες (αποκλεισμένες) κοινότητες. Δεν χρειάζεται να πούμε ότι οι Ρομά είναι μια από αυτές τις κοινότητες. Αποκλεισμένοι στη γωνία δεν είχαν ούτε καν την ιδιότητα του πολίτη μέσα στο αστικό κράτος μέχρι και τις τελευταίες δεκαετίες του 20ου αιώνα.
Ο αντιτσιγγανισμός έχει πολλά κοινά χαρακτηριστικά και με τον αντισημιτισμό, ωστόσο, τα δύο φαινόμενα διαφέρουν ουσιαστικά μεταξύ τους. Ο αντισημιτισμός είναι μια ολιστική ιδεολογία για την «εξήγηση» του κόσμου ενώ ο αντιτσιγγανισμός όχι. Όμως, σταθερά μέσα στο χρόνο, το μίσος ενάντια στους Ρομά, όπως αντίστοιχα έγινε και με το μίσος ενάντια στους Εβραίους, αντιμετωπίστηκε με αδιαφορία από την πλειονότητα της οργανωμένης αριστεράς. Ωστόσο, και σε αυτό το ζήτημα τα δύο φαινόμενα διαφέρουν μεταξύ τους. Ο αντισημιτισμός δεν έγινε ποτέ υπόθεση του μαζικού κινήματος λόγω: α) της ύπαρξης του κράτους των επιζώντων του Ολοκαυτώματος και τη στάση της Σοβιετικής Ένωσης ιδιαίτερα μετά το 20ο Συνέδριο του ΚΚΣΕ (στήριξη του αραβικού εθνικισμού). Το κράτος αυτό αντιμετωπίστηκε από την πατριωτική αντι-ιμπεριαλιστική αριστερά ως το προωθημένο προπύργιο του ιμπεριαλισμού στη Μέση Ανατολή, αδυνατώντας έτσι να δει ότι εκτός από ένα αστικό κράτος είναι και το κράτος των επιζώντων, δηλαδή των κύριων θυμάτων του κορυφαίου εγκλήματος στην ανθρώπινη ιστορία. Οι Έλληνες Εβραίοι ταυτίστηκαν από την ελληνική αριστερά με τις επιλογές του κράτους του Ισραήλ. Αυτός ο λόγος είναι αρκετός για να μην παίρνει καμία θέση αυτή η αριστερά για τις δεκάδες αν και όχι δολοφονικές (ακόμα τουλάχιστον) αντισημιτικές επιθέσεις στην Ελλάδα. β) Η αριστερά αυτή δεν κατανοεί ορθά τον εθνικοσοσιαλισμό, ως έναν «φετιχοποιημένο αντικαπιταλισμό» ο οποίος επιτίθεται μονόπλευρα κατά του χρηματοπιστωτικού και τοκοφόρου κεφαλαίου (ενώ εξυμνεί το βιομηχανικό κεφάλαιο και την τεχνολογία) και βιολογικοποιεί τον καπιταλισμό, ταυτίζοντάς τον με τον διεθνή Εβραϊσμό και σήμερα καλοβλέπει οργανώσεις οι οποίες έχουν ως προγραμματική διακήρυξη την καταστροφή του κράτους του Ισραήλ. [10]
Από την άλλη πλευρά, οι Έλληνες Ρομά και οι κοινότητες τους δεν έγιναν αντικείμενο έρευνας από την αριστερά λόγω: α) Το αφήγημα του «τίμιου υποκειμένου του Ελληνικού Λαού» που συχνά αναπαράγεται στην πιο αντιμαρξιστική του εκδοχή, αφήνει συχνά απέξω τις μειονότητες, μεταξύ αυτών των μειονοτήτων είναι και οι Ρομά. β) Η επίσημη αριστερά (ΚΚΕ και ΣΥΡΙΖΑ σε τοπικό, αλλά και κεντρικό επίπεδο) δεν θέλει να τα βάλει με την ρατσιστική της εκλογική βάση γ) Δεν υπάρχει μεγάλο βάθος ανάλυσης και γνώσης της ιστορίας των Ρομά στη χώρα με αποτέλεσμα να αναπαράγονται συχνά τα στερεότυπα που περιγράψαμε παραπάνω. δ) Η δυσκολία της πολιτικής παρέμβασης των αριστερών δυνάμεων λόγω του α), του β) και κυρίως του γ) στις κοινότητες των Ρομά, αδυνατώντας να κατανοήσουν την ιστορική ιδιαιτερότητα των Ρομά και να σεβαστούν την αυτονομία τους.
Χρωστάμε μια απάντηση σε αρκετούς προβληματισμένους-ες συντρόφους-ες και πάνω σε ένα ακόμα ζήτημα. Αυτό της εργαλειοποίησης του αντισημιτισμού σήμερα από κάποια αστικά κράτη και πολιτικές δυνάμεις του καθεστώτος. Οι δηλώσεις μετανοίας αρκετών στελεχών της κυβέρνησης, που μας διαβεβαιώνουν ότι δεν είναι πια αντισημίτες, η συμμετοχή τους ακόμα και σε εκδηλώσεις μνήμης του Ολοκαυτώματος κλπ, έχει οδηγήσει αρκετούς φίλους-ες στο συμπέρασμα ότι ο αντισημιτισμός είναι ελάσσονος σημασίας σήμερα, ενώ αντίθετα ο αντιτσιγγανισμός παραμένει σε έξαρση σε ολόκληρη την Ευρώπη. Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα μετράμε αρκετές επιθέσεις, μεταξύ αυτών και δολοφονικές εναντίων των κοινοτήτων των Ρομά. Είναι αλήθεια ότι οι Ρομά και οι κοινότητες τους είναι ένας ορατός στόχος σε σύγκριση με τους Έλληνες Εβραίους. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε τις δολοφονικές αντισημιτικές επιθέσεις στη Γερμανία, τη Γαλλία, τις ΗΠΑ και αλλού με αρκετά θύματα. Τις εκατοντάδες βεβηλώσεις και βανδαλισμούς Εβραϊκών μνημείων στην Ελλάδα και την Ευρώπη [11]. Ο ανοιχτός ή δομικός αντισημιτισμός, όχι μόνο επιβιώνει μέσω του φετιχιστικού αντικαπιταλισμού, αλλά βρίσκει και πάλι τον δρόμο να δράσει κινηματικά. Ας μην ξεχνάμε τα εθνικιστικά συλλαλητήρια για την συμφωνία των Πρεσπών, αλλά και τα τελευταία αντιεμβολιαστικά συλλαλητήρια, όπου σε αυτά μάλιστα είχαμε και νέα σχετικοποίηση του Ολοκαυτώματος από ομάδα αριστερών τύπου «το εμβόλιο απελευθερώνει» κοκ.
Τα «δάκρυα που χύνουν» ακροδεξιά στελέχη της Ν.Δ, πενθώντας τα θύματα του αντισημιτισμού και του Ολοκαυτώματος, δεν εξυπηρετούν τίποτα άλλο πέρα από τα γεωπολιτικά συμφέροντα του ελληνικού κεφαλαίου στην περιοχή της Μεσογείου. Σίγουρα οφείλουμε σήμερα να δώσουμε περισσότερες απαντήσεις και να ξεπεράσουμε τις δικές μας αδυναμίες, θεωρητικές και πρακτικές. Να δουλέψουμε ακόμα περισσότερο πάνω στο ζήτημα από την σκοπιά της υλιστικής κριτικής. Είναι όμως αυτονόητο ότι δεν θα βρεθούμε ποτέ στην ίδια πλευρά της όχθης με έναν Άδωνη ή ένα Τζήμερο ή άλλους που σήμερα εργαλειοποιούν τον αντισημιτισμό. Η δική μας κριτική δεν κάνει εκπτώσεις. Γίνεται πάντα από την σκοπιά μιας συνολικής κριτικής της νεωτερικότητας.
Τέλος οφείλουμε να κλείσουμε αυτό το κείμενο λέγοντας ότι τα αντανακλαστικά κομματιών της άκρας αριστεράς και του αντιεξουσιαστικού χώρου έχουν βελτιωθεί σε σχέση με άλλα χρόνια. Κάτι τέτοιο επιβεβαιώνεται από τις πορείες, τις συγκεντρώσεις και τις συνελεύσεις των τελευταίων ημερών, ύστερα από την δολοφονία του Νίκου Σαμπάνη. Σε αριθμό, βέβαια, δεν μπορούν να συγκριθούν με τις πορείες για τον Φύσσα ή για τη δίκη της χρυσής αυγής. Έλαμψε δια της απουσίας της άλλωστε και η καθεστωτική αριστερά. Ωστόσο, είναι μια θετική εξέλιξη που πρέπει να στηρίξουμε όλοι-ες και με την δική μας συμμετοχή στις πορείες και τις ανοιχτές κινηματικές συνελεύσεις. Η απροκάλυπτη βία που δέχθηκε η πορεία στο Σύνταγμα πριν λίγες μέρες επιβεβαιώνει ότι έρχεται ακόμα μεγαλύτερο κύμα καταστολής. Το κράτος προετοιμάζεται για την νέα ταξική σύγκρουση που έρχεται. Το ίδιο οφείλουμε να κάνουμε και εμείς μέσα από τις δικές μας οργανωμένες απόπειρες παραγωγής πράξης και θεωρητικού λόγου και μάλιστα σε σύγκρουση με τα στρώματα αυτά σήμερα (και αριστερά και δεξιά) που με τον ένα ή άλλο τρόπο στηρίζουν τις κυβερνητικές επιλογές. Η πολύμορφη δραστηριότητα, η δημιουργία εστιών οξυγόνου μέσα στην σημερινή κινηματική ασφυξία είναι βήμα προς την οικοδόμηση της κομμουνιστικής οργάνωσης και προγράμματος της εποχής μας. Με στόχο την συνολική ρήξη και ανατροπή της καπιταλιστικής κυριαρχίας και το άνοιγμα σε ένα άλλο δρόμο. Τον σοσιαλισμό και την αταξική κοινωνία.
Αυτόνομη Πρωτοβουλία Ενάντια στη Λήθη – Κομμουνιστές-τριες με μνήμη
27 Οκτωβρίου 2021
σημειώσεις
[1] Αναλυτικά όλα τα ψέματα των ΜΜΕ εδώ: https://www.facebook.com/Covid19Solidarity/posts/403062604655834
[2] Οι διάλογοι στον ασύρματο της αστυνομίας εδώ: https://www.efsyn.gr/ellada/astynomiko/316421_oi-astynomikoi-gnorizan-oti-katadiokoyn-roma-apokalyptikoi-dialogoi
[3] Σχετικά με τις δηλώσει του https://www.thetoc.gr/politiki/article/georgiadis-gia-perama-dikaiologimeni-i-amuna-ton-astunomikon—foniko-oplo-to-autokinito-pou-embolizei/
[4] Οι δηλώσεις Κούγια https://www.youtube.com/watch?v=bDxHvN4jWHY
[5] Δείτε την σελίδα του στο facebook: https://www.facebook.com/Thanos.Tzimeros.Page/
[6] Διαβάστε σχετικό άρθρο για τη δολοφονία στη σελίδα μας εδώ: https://skalalakonias.wordpress.com/2021/01/04/roma-lakonia-epithesi/
[7] Δείτε σχετική ανακοίνωση της συλλογικότητας το 2013 εδώ: https://skalalakonias.wordpress.com/2013/04/03/%ce%ba%ce%ac%cf%84%cf%89-%cf%84%ce%b1-%ce%be%ce%b5%cf%81%ce%ac-%cf%83%ce%b1%cf%82-%ce%b1%cf%80%cf%8c-%cf%84%ce%bf%cf%85%cf%82-%cf%81%ce%bf%ce%bc%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%cf%84%ce%b9%cf%82-%ce%ba/
[8] Στα Νεόκτιστα Ασπροπύργου οι κάτοικοι οργάνωσαν 15 Μαΐου συγκέντρωση κατά των Ρομά της περιοχής, όπου η Χρυσή Αυγή έπαιξε, κατά δική της ανακοίνωση, πρωταγωνιστικό ρόλο, αλλά στη συγκέντρωση μίλησαν επίσης ο νομικός σύμβουλος των κατοίκων και ο επικεφαλής του Ανεξάρτητου Ενωτικού Συνδυασµού «Ανθρώπινη Πόλη» (που στήριξε ο Συνασπισμός). Ανάλογο αμάλγαμα ανόμοιων πολιτικά ανθρώπων θα πρέπει να συμμετείχε γενικά. Το τραγικό είναι ότι χειροκροτήθηκε θερμά ο εκπρόσωπος της Χρυσής Αυγής, που μεταξύ άλλων εξήγησε, λέει, στους […]συγκεντρωμένους τα καλά της αυτοδικίας και πρότεινε μάχη «για να ξεβρομίσει» η περιοχή. Διαβάστε σχετικά στο http://ston-kairo-twn-tsiganwn.blogspot.com/2011/07/blog-post.html
[9] Διαβάστε σχετικά με τα αντιτσιγγανικά επισόδεια στο Μενίδι: https://skalalakonias.wordpress.com/2017/06/19/romapogrom/
[10] Διαβάστε σχετικά: Γιώργος Κρανιδιώτης: Μετά την καταδίκη της χρυσής αυγής. Τρεις θέσεις https://theshadesmag.wordpress.com/2020/10/24/meta-tin-katadiki/
[11] Εδώ αναφερόμαστε σε αμέτρητα περιστατικά, όπως την επίθεση στο Χάλε, σε σούπερ μάρκετ στη Γαλλία με θύματα, τις βεβηλώσεις στο μνημείο του Ολοκαυτώματος κοκ. Να σημειώσουμε ότι πριν λίγες εβδομάδες, άγνωστοι βεβήλωσαν και το Άουσβιτς με αντισημιτικά συνθήματα. Διαβάστε σχετικά εδώ: https://www.iefimerida.gr/kosmos/polonia-bebilosan-aoysbits-antisimitika-gkrafiti
Leave a Reply