τελευταία άρθρα σε τίτλους

Βιβλιοπαρουσίαση – συζήτηση: Αμπράμ Λεόν «Το Εβραϊκό Ζήτημα μία μαρξιστική προσέγγιση».

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 6,569 other followers
Κυριακή 19 Δεκεμβρίου 2021 ώρα 7μμ Βιβλιοπαρουσίαση - συζήτηση: Αμπράμ Λεόν «Το Εβραϊκό Ζήτημα μία μαρξιστική προσέγγιση».

Το Shades Magazine (πυρήνας του Βερολίνου) και οι εκδόσεις «Διεθνές Βήμα» συζητούν για τον αντισημιτισμό, με αφορμή την έκδοση στα ελληνικά του βιβλίου του Αμπράμ Λεόν «Το Εβραϊκό Ζήτημα μία μαρξιστική προσέγγιση».

Εισαγωγή και συντονισμός: μέλος του Shades magazine

Εισηγήσεις:

Μωυσής Λίτσης-δημοσιογράφος και μεταφραστής του βιβλίου

Ζορζ Μεχαρμπιάν από τις εκδόσεις Διεθνές Βήμα.

Η εκδήλωση θα μεταδοθεί ζωντανά στο youtube: youtube.com/shadesmagazinechannel

Για συμμετοχή στη συζήτηση στο κανάλι εκδηλώσεων του shades: στείλτε μας στο shadesmag@riseup.net

Περιγραφή της εκδήλωσης

Με την έλευση του 21ου αιώνα, οι αντισημιτικές επιθέσεις ανά τον κόσμο αυξήθηκαν, θυμίζοντας μας πως ο αντισημιτισμός παραμένει μία επικίνδυνη ακραία μορφή ρατσισμού.

Ο σύγχρονος καπιταλισμός που από το 2008 βρίσκεται σε βαθιά κρίση επιστρατεύει την αιώνια προκατάληψη κατά των Εβραίων, προκειμένου να αποπροσανατολίσει για τις πραγματικές αιτίες των σοβαρών κοινωνικών και οικονομικών προβλημάτων που ταλανίζουν τον κόσμο.

Η ιστορική ανασκόπηση του Αμπράμ Λεόν-από την αρχαιότητα ως τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο-επιχειρεί να ανιχνεύσει τις ρίζες της προκατάληψης κατά του ιουδαϊσμού, την οποία έχουν χρησιμοποιήσει διαχρονικά οι άρχουσες τάξεις της Ευρώπης.

About furdenkommunismus (675 Articles)
για τον κομμουνισμό

3 Comments on Βιβλιοπαρουσίαση – συζήτηση: Αμπράμ Λεόν «Το Εβραϊκό Ζήτημα μία μαρξιστική προσέγγιση».

  1. Ο Βέλγος τροτσκιστής Abram Leon -που, ειρήσθω εν παρόδω, χάθηκε στα στρατόπεδα στην ηλικία των 26, (κι όχι των 36 όπως συχνά αναφέρεται για μεγαλύτερο «ηλικιακό κύρος») είχε γράψει το ‘κλασικό’ -όσους το θεωρούν τέτοιο- έργο του σε ηλικία μόλις 22 ετών, Μάιο του 1940. Ηταν έτοιμος να το παρουσιάσει στην οργάνωσή του, αλλά τα γεγονότα εκείνο και τον επόμενο μήνα ήταν τρομακτικά.

    Ειλικρινά απορήσαμε εδώ για ποιο λόγο χρειαζόταν νέα μετάφραση το βιβλίο αυτό.
    Διότι μέσα στη μπροσούρα αυτή υπάρχουν αρκετά πράγματα που ίσως θύμωναν τον Τρότσκι, κατά τη γνώμη μας.

    Ας δούμε μερικά:

    1
    Βασική θέση του είναι πως οι Εβραίοι αποτελούν ‘people-class’ και πως σαν τέτοια ‘τάξη’ θα εξαφανιστούν όσο ο καπιταλισμός εξελίσσεται.
    Και ότι ούτε ο εβραϊσμός, ούτε η κουλτούρα του θα επιβιώσουν στο νέο σοσιαλιστικό περιβάλλον, διότι οι δύο βασικές λειτουργίες του εβραϊσμού στον καπιταλισμό (η χρηματοοικονομική δραστηριότητα και ο αντισημιτισμός που αυτή γεννά) δεν θα έχουν λόγο ύπαρξης και θα εξαφανιστούν.

    «Οι εβραϊκές μάζες βρίσκονται σφηνωμένες ανάμεσα στον άκμονα μιας φεουδαρχίας που βρίσκεται σε αποσύνθεση και στο σφυρί ενός καπιταλισμού που σαπίζει»

    2.
    Ο Abram Leon κατηγόρησε τους Εβραίους ότι εξασκούν τοκογλυφία και μάλιστα ΟΧΙ λόγω των συνθηκών αλλά επειδή … έτσι. Επειδή είναι Εβραίοι, επειδή το έχουν στα γονίδιά τους.

    Βέβαια, δεν το λέει έτσι τόσο άγαρμπα. Εξετάζει υποτίθεται τους λόγους για τους οποίους έχουμε «το θαύμα της επιβίωσης των Εβραίων» -υπόψη, μια ερώτηση που ποτέ κανείς δεν έκανε για κανέναν άλλο λαό, ούτε για εκείνους που είχαν δικό τους κράτος όπως οι Αγγλοι, ούτε για εκείνους που ζούσαν υπό κατοχή όπως οι Ιρλανδοί, ούτε για εκείνους που δεν είχαν ποτέ γη όπως οι Ρομ.
    Λογικά για να ασχοληθεί με το ζήτημα αυτό, μάλλον πρέπει να υπήρχαν στο μυαλό του εντυπώσεις και εγγραφές από την θρησκευτική του κατήχηση, αλλά δεν είναι αυτό το κύριο εδώ.

    3.
    Προσπαθώντας να φέρει εις πέρας ένα ιδιαίτερο φιλόδοξο εγχείρημα, -ειδικά για την ηλικία του, μόλις 20-22 ετών όταν το έγραφε-, δηλαδή να περιγράψει την Ιστορία των Εβραίων από 2.000 χρόνια πριν, δείχνει τελικά πως ούτε καν κάποια βασικά ιστορικά βιβλία δεν συμβουλεύτηκε. Το έργο είναι γεμάτο λάθη, όχι μόνο για τη ζωή και τη λειτουργία των εβραϊκών κοινοτήτων στη Μέση Ανατολή και στην Ασία και στην Αφρική, αλλά και στο ευρωπαϊκό έδαφος. Ορισμένα τα έχει καταγράψει η ίδια η εκδότρια του βιβλίου Maxine Rodinson στον πρόλογό της στη γαλλική έκδοση και, απ’ ό,τι μαθαίνουμε, και στο περιοδικό Socialist Register,
    https://socialistregister.com/index.php/srv/article/view/5481
    κάποιος David Reuben.
    https://socialistregister.com/index.php/srv/article/view/5481/2380

    Το έργο δεν είναι βασισμένο σε hard data, δεν έχει τις βιβλιογραφικές αναφορές που θα ήταν απαραίτητες για ένα τέτοιο εγχείρημα, και φωνάζει από μακριά ότι δεν γράφτηκε μέσα σε βιβλιοθήκες. Ηταν μια προπαγανδιστική μπροσούρα ενός νεοφώτιστου ο οποίος -ας είμαστε ειλικρινείς-, στην ηλικία των 22 ετών μέτρησε τη σκιά του παραπάνω από το μπόι του. Σε τέτοια ηλικία, ούτε εκθεση ιδεών γυμνασίου δεν είναι βέβαιο ότι κάποιος 20χρονος θα γράψει άριστα, όχι βιβλίο κλασικού μαρξισμού.

    4.
    Λέει ότι οι Εβραίοι επιβίωσαν επειδή είχαν αναπτυγμένες εμφατικά ικανότητες που απαιτούνται σε εμπόρους και τοκογλύφους, και ότι αυτές οι δραστηριότητες, περνώντας από γενιά σε γενιά, και μέσα στις ίδιες οικογένειες, είχαν σαν αποτέλεσμα να παραχθούν κληρονομικές ικανότητες και χαρακτηριστικά.

    Αν ας πούμε δεχτούμε ότι, εντάξει, ασχολούνταν οι Εβραίοι με τα χρηματοοικονομικά επειδή τους απαγόρευαν να κατέχουν γη, λέμε τώρα, ο Τρότσκι και ο Λένιν ποτέ δεν θα τους κατηγορούσαν ότι το κάνουν ‘επειδή είναι στο αίμα τους’, όπως αναρωτήθηκε (με νόημα, και αισχρά, εδώ που τα λέμε) ο Λεόν ‘γιατί στην Πολωνία οι Εβραίοι δεν έγιναν αγρότες και εργάτες;’

    Δηλαδή, ο Λεόν κατηγόρησε τους Εβραίους εργάτες επειδή ήταν οι Εβραίοι εργάτες που ήταν. Οχι και τόσο μαρξιστική θέση.

    5.
    Με όλα αυτά, στόχος του Λεόν ήταν να αποδείξει ότι οι Εβραίοι σαν ‘people-class’ θα εξαφανιστούν, όπως ειπώθηκε, όμως υπάρχει κι άλλη περίεργη πτυχή σε αυτή τη θέση: Ο Λεόν απέδωσε τον αντισημιτισμό των άλλων στους ίδιους τους Εβραίους, στη συμπεριφορά τους, τουλάχιστον στην προκαπιταλιστική περίοδο.
    Μα, για τον αντισημιτισμό, πόσο λογικό είναι να κατηγορούμε τους ίδιους τους Εβραίους, ότι αυτοί τον παράγουν; Διότι όλοι οι λογικοί άνθρωποι θα έπρεπε να πιστεύουν ότι φταίνε οι ρατσιστές αντισημίτες που μισούν, κι όχι εκείνοι που μισιούνται από τους ρατσιστές.

    Αν κάποιος θέλει να δει περισσότερα, λέγονται μερικά αρκετά σημαντικά πράγματα για το έργο του Leon εδώ, σελίδα 57 του βιβλίου, ή 74 του pdf του κλασικού έργου του Steve Cohen για τον αριστερό αντισημιτισμό, That’s Funny You Don’t Look Antisemitic (London: Beyond the Pale Collective, 1984, New Edition by Libby Lawson & Erica Bunnan Engage, 2005):

    Click to access thats_funny.pdf

    Τέλος, πρέπει να σημειωθεί, πως όταν ανατυπώθηκε η μπροσούρα του γύρω στο 1967-1970, επηρέασε σημαντικά και τον Τόνι Κλιφ, τον πατριάρχη του ‘αντισιωνισμού’ από το 1967 και μετά, και δημιουργού ουσιαστικά του SWP, του περισσότερο ‘αντιωνιστικού’ κόμματος της βρετανικής αριστεράς σήμερα, καταφύγιο κάθε αριστερού αντισημίτη.

    Liked by 1 person

  2. Στο copy/paste χάθηκε η εισαγωγική πρόταση του σχολίου μας, που ήταν αυτή:

    – «Μιας που δεν θα μπορέσουμε να παρακολουθήσαμε την εκδήλωση, και αφού έχουμε διαβάσει παλαιότερα το βιβλίο, ας κάνουμε μια μικρή συνεισφορά στη σχετική συζήτηση για το έργο αυτό:»

    Liked by 1 person

    • furdenkommunismus // December 8, 2021 at 3:38 pm // Reply

      Καλησπέρα. Διαβάζοντας το βιβλίο τις τελευταίες μέρες είχα και εγώ πάνω κάτω τις ίδιες παρατηρήσεις. Η εκδήλωση αυτή είναι μια πρώτη απόπειρα να ανοίξει μια τέτοια ιστορική και θεωρητική συζήτηση. Είναι πραγματικά μεγάλο ατόπημα τα συμπεράσματα του για τον Λαο-τάξη και την τοκογλυφία, αλλά δεν περιορίζονται αυτά εκεί. Υπάρχουν πολλά σημεία που σηκώνουν πολύ μεγάλη συζήτηση. Αν θέλετε μπορείτε να κάνετε μια παρέμβαση στο διάλογο για αυτά στην εκδήλωση. Καλό απόγευμα.

      Liked by 1 person

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: