τελευταία άρθρα σε τίτλους

Rahel Szalit-Marcus (1888, Λιθουανία – 1942, στρατόπεδο συγκέντρωσης Άουσβιτς)

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 6,525 other followers

Η Rahel Szalit-Marcus (2 Ιουλίου 1888 – Αύγουστος 1942) ήταν Εβραία καλλιτέχνης και εικονογράφος. Γεννημένη ως Rahel Markus στο Telz [Telsiai] στην περιοχή Kovno της Λιθουανίας, που τότε ανήκε στη Ρωσική Αυτοκρατορία, δραστηριοποιήθηκε στο Βερολίνο κατά τη διάρκεια της Δημοκρατίας της Βαϊμάρης και στο Παρίσι τη δεκαετία του 1930. Ήταν περισσότερο γνωστή για τις εικονογραφήσεις της με θέμα τους Εβραίους της Ανατολικής Ευρώπης. Η Szalit-Marcus χάθηκε στο Άουσβιτς τον Αύγουστο του 1942.

Η Rahel Markus πέρασε τα μετέπειτα παιδικά της χρόνια στο Lodz και τελικά απέκτησε την πολωνική υπηκοότητα. Με μητρική γλώσσα τα γίντις, έμαθε επίσης πολωνικά, γερμανικά και γαλλικά. Το 1910 μετακόμισε από το Λοτζ στο Μόναχο για να σπουδάσει τέχνη. Εκεί έγινε φίλη με τους καλλιτέχνες Henri Epstein και Marcel Słodski, ενώ σπούδασε επίσης στο Παρίσι και το Λονδίνο. Ήταν παντρεμένη με τον ηθοποιό Julius Szalit (γεννημένος Julius Schalit το 1892) από το 1915 μέχρι το θάνατό του από αυτοκτονία το 1919.

Η Rahel Szalit-Marcus έζησε στο Βερολίνο από το 1916 έως το 1933, ενώ από το 1921 και μετά διέμενε στην οδό Stübbenstrasse 3 στη βαυαρική συνοικία Schöneberg, ενώ από τα μέσα της δεκαετίας του 1920 χρησιμοποιούσε το όνομα Rahel Szalit. Το έργο της εμφανίστηκε σε πολλές εκθέσεις της Berliner Secession, ενός γερμανικού καλλιτεχνικού κινήματος που δημιουργήθηκε στις αρχές του αιώνα. Η Szalit γνώριζε τους Εβραίους εξπρεσιονιστές καλλιτέχνες Ludwig Meidner και Jakob Steinhardt, ενώ είχε την υποστήριξη των ιστορικών τέχνης Karl Schwarz και Rachel Wischnitzer, μεταξύ άλλων.Η Szalit περνούσε χρόνο σε γνωστά καφέ που σύχναζαν καλλιτέχνες και μετανάστες. Δημιούργησε σχέσεις με διανοούμενους όπως η Πολωνογερμανίδα συγγραφέας Eleonore Kalkowska. Οι λιθογραφικές εικόνες της Szalit συγκρίθηκαν κατΤραπέζι συζήτησης: Προς ένα μανιφέστο του Shadesά καιρούς με το έργο της Käthe Kollwitz.

Ως ενεργό μέλος της Ένωσης Γυναικών Καλλιτεχνών στο Βερολίνο από το 1927, η Szalit είχε τη δυνατότητα να εκθέτει τους πίνακές της και άλλα έργα της δίπλα σε γνωστές καλλιτέχνιδες όπως η Käthe Kollwitz, η Lotte Laserstein, η Julie Wolfthorn, η Käthe Münzer-Neumann, η Grete Csaki-Copony και η Else Haensgen-Dingkuhn. Έγινε περισσότερο γνωστή διεθνώς με έναν βραβευμένο πίνακα στην έκθεση Die Frau von heute του 1929.

Η Szalit κατέφυγε στη Γαλλία μετά την ανάληψη της εξουσίας από τους Ναζί στη Γερμανία το 1933. Έζησε στο Μονπαρνάς, όπου συνδέθηκε με τη Σχολή του Παρισιού, ενώ τον Ιούνιο του 1935 πραγματοποίησε ατομική έκθεση στην Galerie Zborowski (που ίδρυσε ο Léopold Zborowski) και παρέμεινε ενεργή στο Παρίσι μέχρι το 1939.

Τον Ιούλιο του 1942, η Szalit-Marcus συνελήφθη στο πλαίσιο της σύλληψης Vel d’Hiv και εκτοπίστηκε στο Άουσβιτς τον Αύγουστο του 1942. Το στούντιό της στο Παρίσι λεηλατήθηκε και πολλά από τα πρωτότυπα έργα της καταστράφηκαν ή χάθηκαν.

Η Rahel Szalit-Marcus ήταν ζωγράφος και γραφίστρια, γνωστή για τις λιθογραφικές εικονογραφήσεις της. Δημιούργησε ελαιογραφίες, ακουαρέλες και σχέδια (με μελάνι, παστέλ και κιμωλία) και άρχισε να εκθέτει τους πίνακές της γύρω στο 1920. Στις αρχές της δεκαετίας του 1920 εικονογράφησε βιβλία και χαρτοφυλάκια εκτύπωσης, τα περισσότερα από τα οποία έχουν διασωθεί. Στα τέλη της δεκαετίας του 1920 και στις αρχές της δεκαετίας του 1930, συνέχισε να ζωγραφίζει και οι εικονογραφήσεις της εμφανίστηκαν σε πολλά περιοδικά.

Έργα που σώζονται: Εικονογραφημένα βιβλία και χαρτοφυλάκια

Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, Das Krokodil, 1921

Λέων Τολστόι, Die Kreutzersonate, 1922

Sholem Aleichem, Menshelakh un stsenes (Motl, the Cantor’s Son), 1922 – χαρτοφυλάκιο

Mendele Moykher Sforim, Fischke der Krumme, 1922 – χαρτοφυλάκιο

Hayim Nachman Bialik, Ketina Kol-bo, 1923

Charles Dickens, Londoner Bilder (ιστορίες από τα σκίτσα του Boz), 1923

Heinrich Heine, Hebräische Melodien, 1923 – χαρτοφυλάκιο

Claude Tillier, Mein Onkel Benjamin, 1927

πηγή: wikipedia

About furdenkommunismus (702 Articles)
για τον κομμουνισμό

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: