τελευταία άρθρα σε τίτλους

Max Ernst “Η Νεαρή Παρθένος”

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Join 5,320 other subscribers
Φωτογραφία της εβδομάδας: Max Ernst

Ο πίνακας με τίτλο “Νεαρή Παρθένος που χτυπάει το βρέφος Ιησού μπροστά σε τρεις μάρτυρες” είναι ένα αμφιλεγόμενο έργο του Max Ernst. Απεικονίζει την Παναγία να δέρνει τον Ιησού ως βρέφος μπροστά στα μάτια του Ernst, του Andre Breton και του Paul Elard. Δεν είναι περίεργο που ένας τέτοιος πίνακας θεωρήθηκε ιδιαίτερα αμφιλεγόμενος όσον αφορά την εποχή που δημιουργήθηκε. Αυτό οφείλεται στο θέμα του. Η απεικόνιση του Χριστού να δέρνεται υπονόμευε μια παραδοσιακή πίστη σε μια από τις πιο δημοφιλείς θρησκείες στον κόσμο. Ο Ερνστ απεικόνισε αυτή την εικόνα ως αντίποινα στον πατέρα του και στην Καθολική Εκκλησία, την οποία ο Ερνστ είδε ως καταπιεστές στην πρώιμη ζωή του.

Ο Ernst αρχικά είδε τον πατέρα του ως πρότυπο και φιλοδοξούσε να ασχοληθεί με τη ζωγραφική επειδή ήταν το χόμπι του πατέρα του. Η σχέση τους άλλαξε ραγδαία μετά το θάνατο της μεγαλύτερης αδελφής του Ερνστ, της Μαρίας [1]. ο Ερνστ συνέδεσε το θάνατό της με τη διεφθαρμένη θεία βούληση και λόγω της σχέσης του πατέρα του με την Καθολική Εκκλησία, δεν χρειάστηκε πολύ για να δει ο Ερνστ τον πατέρα του ως δολοφόνο της αδελφής του. Ο Ερνστ διέθετε ενεργή φαντασία που του επέτρεπε να κάνει τέτοιου είδους συνδέσεις. Ο θάνατος της αδελφής του έκλεισε μια διέξοδο για τον νεαρό Ερνστ να εκφράσει τον εαυτό του και τη φαντασία του, γεγονός που μόνο πρόσθεσε στην απογοήτευσή του[2]. Αυτές οι απογοητεύσεις με την εκκλησία και τον πατέρα του θα εμφανιστούν αργότερα στη ζωή του μέσα από έργα όπως το Young Virgin Spanking the Infant Jesus In Front of Three Witnesses στο οποίο ο Ερνστ εξέφρασε την αγωνία που ένιωθε ενάντια σε αυτές τις μορφές εξουσίας.

Το θέμα αυτού του πίνακα είναι αυτό που προσφέρεται για πολλές διαμάχες. Στη χριστιανική πίστη, ο Ιησούς είναι η αναπαράσταση του Θεού στη Γη. Αυτό σημαίνει ότι ο Ιησούς ήταν ένας τέλειος άνθρωπος που δεν διέπραξε καμία αμαρτία. Αυτός ο πίνακας κλονίζει τα θεμέλια αυτής της θρησκείας, απεικονίζοντας το σημαντικότερο σύμβολό της ως ένα ατελές παιδί που πρέπει να επιπλήττεται για την κακή του συμπεριφορά. Αυτή η πράξη τιμωρίας δικαιολογείται επίσης λόγω της χρήσης του συμβολισμού με την απεικόνιση του φωτοστέφανου της Μαρίας ακόμα πάνω από το κεφάλι της, ενώ το στέμμα του βρέφους Χριστού βρίσκεται στο έδαφος. Έτσι, έχει πέσει από τη χάρη και αντί γι’ αυτό είναι ένας κανονικός άνθρωπος και όχι πλέον μια θεότητα. Όλα αυτά γίνονται ενώ ο καλλιτέχνης και οι φίλοι του παρακολουθούν με ενδιαφέρον την εν εξελίξει διαδικασία. Ο Ernst προβάλλει μια άμεση πρόκληση προς την κοινωνία να επανεκτιμήσει τις ιδέες της σχετικά με τις μακροχρόνιες παραδόσεις. Δημιούργησε μια σπίθα που εκτόξευσε τον Ernst στο προσκήνιο λόγω της ευαισθησίας του θέματος που απεικονιζόταν.

Ένα άλλο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό που προσθέτει ο Max Ernst σε αυτόν τον πίνακα είναι η απεικόνιση των κοκκινίλων στα οπίσθια και τα άνω πόδια του παιδιού. Αυτό υποδηλώνει ότι η Παναγία δεν επιβάλλει μια ελαφριά τιμωρία, αλλά αντίθετα δίνει μια άγρια επίπληξη. Αυτό είναι περισσότερο από πιθανό μια απεικόνιση των τύπων τιμωρίας που ο ίδιος ο Ernst βίωσε ως παιδί. Ο Ernst προσπάθησε να μεταδώσει την τιμωρία ως σκόπιμη και αυστηρή, τονίζοντας τις πληγείσες περιοχές.

Αυτή η σκηνή εμφανίζει την ονειρική εικόνα που παραπέμπει σε εκείνη του ντε Κίρικο. Ο Ernst παρέχει αυτή την αίσθηση με τον τρόπο που διαμορφώνεται το κτίριο γύρω από την παρθένα. Το σπίτι διαμορφώνεται με μη ρεαλιστικούς τρόπους και παρουσιάζεται από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Οι τοίχοι σχεδιάζονται έτσι ώστε να φαίνονται να βρίσκονται σε απότομες γωνίες που δεν επιτρέπουν στον θεατή να δει πού ακριβώς στέκεται μέσα στο σπίτι. Αυτό το στοιχείο προσθέτει μια αίσθηση σύγχυσης που έχει μια απειλητική ποιότητα καθώς ο πίνακας παρατηρείται με την πάροδο του χρόνου. Η σύγχυση που προστίθεται από το σκηνικό συμβάλλει στο ανησυχητικό θέμα του πίνακα.

Ο Μαξ Ερνστ ήταν σε θέση να απεικονίσει τις εμπειρίες της ζωής του με τρόπους που αμφισβητούσαν ανοιχτά τις παραδόσεις της κοινωνίας με το Virgin Spanking the Infant Jesus In Front of Three Witnesses. Η απεικόνιση του παιδιού του Χριστού που επιπλήττεται είναι ένα τέλειο θέμα επειδή δείχνει στους ανθρώπους μια διαφορετική άποψη για όσα τους λένε οι άλλοι. Δεν εμφάνισε μόνο αυτό που βίωσε ο Ernst αλλά κατήγγειλε αυτό που ένιωθε ότι ήταν η βασική αιτία του θυμού του. Αυτός ο πίνακας βοήθησε να καθιερωθεί ο Μαξ Ερνστ στην πρώτη γραμμή του σουρεαλιστικού κινήματος αντιμετωπίζοντας ένα τόσο αμφιλεγόμενο θέμα με τον ονειρικό τρόπο που ήταν κοινός στο κίνημα.

πηγή: https://utopiadystopiawwi.wordpress.com/surrealism/max-ernst/young-virgin-spanking-the-infant-jesus-in-front-of-three-witnesses/

Σημειώσεις

[1] John Russell, Max Ernst: Life and Work (New York: H.N. Abrams, 1967), 14.

[2] Ibid.

About furdenkommunismus (1054 Articles)
για τον κομμουνισμό

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.