our news

About

Η ηλεκτρονική περιοδική έκδοση Shades είναι μια απόπειρα απόδρασης, από το νοηματικό και πολιτικό βάλτο των κινηματικών εντύπων ιδίως στον ελλαδικό χώρο, αλλά και ευρύτερα στην Ευρώπη όπως και αν αυτά αυτοπροδιορίζονται αριστερά, κομμουνιστικά, αντιεξουσιαστικά, αντιφασιστικά κλπ… Στη συντριπτική τους πλειοψηφία, ο λόγος τους δεν αντανακλά παρά τη ταφή* της δημιουργικής κριτικής, και την άφεση στην ασφάλεια της ιδεολογίας, της απολυτότητας, της αυταρχικής πεποίθησης ότι-τα-γνωρίζουμε-όλα-ήδη-και σας-κουνάμε-το-δάχτυλο, της προσπάθειας να δοθούν εύκολες απαντήσεις αντί να τεθούν εκ νέου τα ερωτήματα. Ερωτήματα όμως που να μη μένουν σε θεωρητικές αφαιρέσεις αλλά να προκύπτουν από τις συλλογικές εμπειρίες στιγματισμού και αποκλεισμού των καταπιεσμένων, και να τις συνδέουν με ένας πλούτο εργαλείων ανάλυσης που παρήγαγε το ανταγωνιστικό κίνημα στις όμορφες στιγμές αναστοχασμού του, έκει που μπόρεσε να καταστήσει μέρος του φωνές που μέχρι τότε βρίσκονταν στη σιωπή, και να παράγει μη-διανοησιμες ρήξεις.

Σε κάθε περίπτωση είναι μια απόπειρα λοιπόν επανοηματοδότησης και αποιδεολογικοποίησης του κομμουνισμού, ως της πραγματικής κίνησης που καταστρέφει την υπάρχουσα τάξη πραγμάτων. Προσπαθούμε να ερευνήσουμε της ενικότητες και τις πληθυντικότητες των υποκειμένων. Πως διαφοροποιούμε την έννοια του κομμουνισμού, από τις κυρίαρχες εκδοχές αντικαπιταλιστικού κοινοτισμού, της σημερινής αριστεράς που εν τέλει θρέφει τους εθνικισμούς και τους ρατσισμούς. Τι σημαίνει η αναζήτηση ενός πολυεθνικού προλεταριακού κινήματος στη θεωρία και την πράξη; Οι ριζοσπαστικές θεωρίες που ανανέωσαν τα κινήματα τις προηγούμενες δεκαετίες ασκώντας κριτική στα όρια του μαρξισμού και του υπαρκτού σοσιαλισμού, όπως η κριτική θεωρία και η σχολή της Φρανκφούρτης πόσο μπορεί να αποτελέσει ένα επίκαιρο όχημα για τους τωρινούς μας στρατηγικούς στόχους; Πως και γιατί βιώνουν οι Εβραϊκές κοινότητες στην Ευρώπη την όξυνση της αντισημιτικής/αντισιωνιστικής βίας απ’ τις εθνικές λαϊκές κοινότητες; Πως θα υπερασπιστούμε τους μετανάστες και το δικαίωμα στη μετακίνηση κόντρα στις ρατσιστικές πολιτικές των καπιταλιστικών εθνών-κρατών; πως θα αντιμετωπίσουμε τα πογκρόμ απέναντι σε ρομά, μουσουλμάνους και μειονότητες στην Ευρώπη; Ποια είναι η μορφή που θα πάρει η κριτική στην πολιτική οικονομία και πως θα συνδεθεί με την πάλη ενάντια στην υποτίμηση τς εργατικής δύναμης και για την καταστροφή των ταξικών σχέσεων; Πως βλέπουμε τα ειδικά χαρακτηριστικά της ελληνικής ιδεολογίας ιστορικά μέσα στο χρόνο που ηγεμονεύουν και στο ανταγωνιστικό κίνημα και το μεγαλύτερο μέρος των ριζοσπαστικών κινημάτων;.

Αυτά τα ερωτήματα δείχνουν απλώς ένα προσανατολισμό. Δεν έχουμε κάποια μαγική λύση ούτε έτοιμες απαντήσεις. Ο στόχος της ηλεκτρονικής περιοδικής μας έκδοσης είναι να ξεκινήσει μια διαλεκτική διαδικασία, μέσα από την οποία υποκείμενα από διαφορετικές αφετηρίες της ανταγωνιστικής σκέψης σοσιαλιστικές, κομμουνιστικές, αυτόνομες, antifa και με ποικίλες κοινωνικές καταβολές, εργάτες, διανοούμενοι, queers, μετανάστες, Εβραίοι, Ρομά θα προβληματιστούν, θα μιλήσουν για εμπειρίες αγώνων και αντίστασης και θα προβάλλουν τους προβληματισμούς τους στα ερωτήματα και στο διάλογο του περιοδικού. Η συντακτική επιτροπή θα συμμετέχει στο κλίμα διαλόγου προσπαθώντας κι αυτή να συγκροτήσει μια θέση για το νόημα του κομμουνισμού και των επαναστατικών ρήξεων στο σήμερα, απ’ τα νέα δεδομένα που θα προκύψουν στην πορεία του.

σημείωση: * Ύστερα από συζήτηση μελών της συντακτικής ομάδας, αντικαταστήσαμε την λέξη “Θάνατο”  με την λέξη “Ταφή”. Η επιλογή της λέξης “θάνατος” κρίνεται ατυχής, καθώς απρόθετα συνδηλώνει μια σειρά από ποιότητες που αποδίδονται στον θάνατο ως εννοιολογική τάξη εγγενώς αρνητική και εγγεγραμμένη συστηματικά ως μια στιγματισμένη κατηγορία, ως τάξη παραγωγής της δράσης από τον αντίπαλο με στόχο εμάς. Είναι ίσως η καλύτερη αβάντα και χαρά που θα μπορούσαμε να δώσουμε σε οποιονδήποτε εχθρό μας, μια επιβεβαίωση πως (ο θάνατος) είναι το όπλο του απέναντι στην πολυσχιδή μας ύπαρξη. Κατά συνέπεια, είναι σαν να παλεύουμε για την “ζωή”, εγγράφοντας στην ζωή κάθε περιεχομενική προτεραιότητα, με το φυσικό της πλεονέκτημα να είναι στην ουσία το ότι αποτελεί απλά το μόνο γνωστό βιωματικό πεδίο δράσης μας. Για τους παραπάνω λόγους, προτάθηκε η αντικατάσταση της λέξης “θάνατος” με την λέξη “ταφή”, παράγοντας συμβολικά ισόποσο μήνυμα και αποφεύγοντας παράλληλα το μεθοδολογικό ολίσθημα πολιτικής παραχώρησης αυτού που ακριβώς διεκδικεί ο Εχθρός.

Πολιτική σχολιασμού

Το Shades mag είναι ένα εγχείρημα που θέλει να συμβάλει στον κριτικό πολιτικό διάλογο, κυρίως στην ελληνική γλώσσα. Οι συντάκτες, άτομα από διαφορετικούς πολιτικούς χώρους του ευρύτερου κινήματος, αναγνωρίζουμε την ανάγκη να υπάρχει ένας τέτοιος ιστότοπος στην ελληνική γλώσσα. Ο λόγος γι’ αυτό είναι  ότι την τελευταία εικοσαετία στην ελληνική επικράτεια συντελούνται ευρύτερες αλλαγές με μεγάλη ταχύτητα, και δεν έχουμε ακόμα καταφέρει να αναλύσουμε ούτε τις ίδιες θεωρητικά ούτε να προσδιορίσουμε τον πολιτικοκοινωνικό αντίκτυπό τους στο παρόν και στο μέλλον.

Δεδομένου ότι ο κινηματικός χρόνος είναι περιορισμένος και η ανάγκη για κριτική παραμένει προτεραιότητά μας, σε αυτή την ιστοσελίδα δεν μπορούμε να απαντάμε σε κάθε σχόλιο με την ίδια σοβαρότητα που θα επιθυμούσαμε. Πρόχειρα όμως μπορούμε να διακρίνουμε δυο διαφορετικά είδη σχολίων. Αφενός σχόλια τα οποία είναι κατά κύριο λόγο εχθρικά τόσο στην μορφή τους όσο και στο περιεχόμενο. Δηλαδή σχόλια που εμπεριέχουν εχθρικές προθέσεις, προάγουν τον ρατσισμό, φασιστικές ιδέες ή συμπεριφορές, τον σύγχρονο αντισημιτισμό από όποια πλευρά και αν προέρχεται, τον σεξισμό, ενώ επιπλέον δεν αφήνουν περιθώριο για διαλεκτική συζήτηση με ανταλλαγή επιχειρημάτων. Συχνά τα σχόλια αυτά εκπορεύονται από ή βασίζονται σε συνομωσιολογία και προκαταλήψεις που ιστορικά μας είναι γνώριμες ως εχθρικές.

Από την άλλη υπάρχουν σχόλια των οποίων οι συντάκτες μπορούν να εκφράζουν τη διαφωνία τους  με κείμενα που έχουν δημοσιευτεί στο Shades, αλλά να διατυπώνουν αυτά τα σχόλια  με τρόπο και από θέση που καθιστά για εμάς εφικτό και επιθυμητό τον διάλογο. Τα σχόλια αυτά μπορεί να εκφράζουν τη διαφωνία, αλλά τόσο η μορφή όσο και το περιεχόμενο δεν διαμορφώνεται από άκαμπτες θέσεις και κατά κύριο λόγο προωθούν τον πολιτικό διάλογο, που είναι τόσο αναγκαίος στις μέρες μας.

Σε κάθε περίπτωση όμως, διατηρούμε το πολιτικό δικαίωμα να επιλέγουμε στην ιστοσελίδα τον διάλογο τον οποίο θέλουμε να προάγουμε και τα σχόλια, στο περιεχόμενο των οποίων θέλουμε να ασκήσουμε κριτική, και τα οποία θέλουμε να αποδομήσουμε ή να συμφωνήσουμε μαζί τους. Σχόλια που ανήκουν σε έναν εχθρικό σ’ εμάς και στις ιδέες μας χώρο, θα διαγράφονται χωρίς ιδιαίτερη σκέψη. Για τα υπόλοιπα από κοντά.

Η Συντακτική Ομάδα

 

Advertisements